ärtsoppa.


den skolmat som där serveras kan verkligen sätta spår i alla oss barn som haft lyckan att vistats i skolan ett par år. vissa måltider har älskats medan andra har ratats. jag formligen älskade potatisbullar, pannkakor, fisk med kallsås samt spagetti och köttfärssås under min tid i skolan.

om det däremot serverades spenat eller fläskkorv var jag väl mindre exalterad. när det kommer till ärtsoppa är det många som menar att de i skolan avskydde den i vanliga fall mycket fina soppan. vad jag kan minnas tyckte jag varken eller om just ärtsoppa. den gick säkert ner men jag anar att pannkakorna eller den tjocka våfflan som serverades efteråt lockade oändligt mycket mer.

idag har jag ialla fall en fin förälskelse till denna härliga och krämiga soppa. så god och så långkokande härlig som den är kan jag inte annat än jubla inombords för varje sked jag tar. att dessutom få lyckan att laga den själv är både enkelt, roligt och fram för allt gott. den tar dock sin lilla tid, men smaken gör den uns planering och den tid det tar värt.

prova själva vettja :)

Ärtsoppa med fläsk, lagom till 4-6 portioner

6 dl gula ärtor
1 gul lök
2 liter vatten
1 köttbuljong eller motsvarande mängd fond
2 tsk timjan
2 tsk mejram
1 lagerblad

cirka 250 gram bogfläsk

DAG 1
skölj ärtorna väl.
lägg dem i en stor skål/bunke och fyll med vatten.
låt stå över natten, men gärna 24 timmar.

DAG 2
häll av vattnet från ärtorna och skölj av dem.
skala och skiva löken.
koka upp vatten tillsammans med buljong, timjan, mejram och lagerbladet.
tillsätt löken, ärtorna samt hela biten bogfläsk.
låt puttra på svag värme under lock cirka 2 timmar.
plocka upp ärtskalen efterhand de flyter upp till ytan.
ta upp bogen när den blivit mör.
tärna den i önskade bitar och tillsätt i soppa igen.
smaka av; kanske mer timjan eller mejram? mer vatten?
servera gärna med senap.
klarrt!


jag gillar min lite tunnare i konsistensen och brukar därför späda med mer vatten (och därmed även lite mer fond). jag är galen i timjan så jag har gärna i mer där också :)


vad tycker du om ärtsoppa? bu eler bä? :)



Kommentarer
Postat av: malin

Absolut tummen upp. med mycket senap!

2011-12-02 @ 11:46:58
URL: http://enlitensmakbit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0