mina matlådor.


idag väntar en heldag på akuten och om ni kikar ner i mina lunchlåda denna tisdag så ser den ut såhär :)


andra och sista portionen böngryta jag lagade i torsdags, bulkjongkokt vitkål, blomkåls- och broccolimos, naturell kall sås samt ett äpple.

jag har gått på någon typ av sparlåga de allra första dagarna på VFU:n. det tar ett par dagar att komma in i rutinerna och de för mig något annorlunda arbetstiderna. att vakna tidigt är inget problem för mig då jag kommer väl överens med mornar och allt vad det innebär. men att vid 22 snåret komma hem från en intensiv arbetsdag där ny information ständigt matas in i mig är inget jag är särskilt van vid.

att sedan stiga upp 05.45 morgonen därpå gör att jag blir aningens seg. jag är noga med att ta med mig lådor med antingen lunch eller middag, beroende på om jag går kväll eller dag, och ser till att ha dem laddade i kylen så det bara är att ta med på morgonen.

som ni säkert sett har mina matlådor de senaste dagarna haft liknande tillbehör, medan själva "huvuddelen" av måltiden varierat. exempelvis älskar jag både broccoli och blomkål så i början av förra veckan kokade jag en rejäl omgång blomkåls- och broccolimos som jag sedan smaksatte med pepparmix, persilja och gräslök.
även vitkål ligger mig varmt om hjärtat så jag passade samtidigt på att strimla ett lass för att sedan koka den lätt i en skvätt kycklingfond.
på det viset kan jag välja den huvuddel jag är sugen på och sedan lägga till mina favorit-tillbehör. denna och följande vecka kan det dock se helt annorlunda ut. jag är en riktig periodare som får dille på saker och ting titt som tätt :) som tur är tröttnar jag inte alls på att äta ett liknanade tillbehör ett par dagar i veckan - varför skulle jag när det är så gott!

i och med att jag lagar mina matlådor själv slipper jag både industritillverkad och halvfabrikat till lunch och middag (jaja erik jag vet vad du tänker om min matlåda i onsdags ;) och får därmed en tallrik mat som är både hemlagad, god och mättande.

jag vet inte hur ni gör men det skulle myyyycket till att jag gick och köpte mig en färdig middag paketerad och farvarad i en frysdisk på ica. om sanningen ska fram får jag rysningar bara jag tänker på det..

summan av kardemumman: jag tycker om att ha saker och ting ordnade så att jag inte behöver stå där klockan 22 på kvällen och klura på vad jag ska ta med till lunch morgonen därpå. det sparar mig tid och gör att jag kan tänka på annat.


ett par av de matlådor jag haft med mig under denna termin :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0