broccolisoppa.


de gånger jag är sjuk, vilket inte händer speciellt ofta, tappar jag ofta både inspiration och lust till att laga mat. jag vet, det är helt bananas med tanke på att jag älskar allt vad matlagning heter.
denna gång var inget undantag. en ond hals skriker efter varmare föda och då passar ju en soppa alldeles ypperligt. hörde jag någon hojta att det minsann inte är torsdag förrän imorgon? jo, jag vet att den obligatoriska dagen för soppa är på torsdagar, och att det idag faktiskt är onsdag. men detta kära vänner kan inte hjälpas. nödan har ingen lag som det heter. och i detta fall är nöden en rasplig hals.
så brutna regler eller inte, här kommer min middag.

Broccolisoppa, 1 portion

ca 200 gram broccoli, fryst eller färsk
vatten
ca 1 dl mjölk eller grädde
4 frysta spenatkuber
ca 2 tsk kycklingfond
½ dl gräslök, fryst eller färsk
persillade

1 kokt ägg
hårt bröd

dela broccolin i mindre bitar.
koka al dente i vatten som precis täcker.
häll av ungefär hälften av vattnet.
mixa direkt i kastrullen med hjälp av stavmixer.
tillsätt spenat, grädde/mjölk, kycklingfond & gräslök.
se till att allt blandas, smaka av och tillsätt med persillade.
värm upp och servera med ägghalvor och knäcke.


soppans innehåll plus tillbehör.


mixa.


i med mjölk/grädde, fond och spenat.


gräslök och persillade!


koka ägg.


servera!


såhär ska ett perfekt ägg se ut enligt mig; krämig i mitten, mmmm.. 


och så lite extra persillade på det ;)

denna soppa passar bra både till lunch och som en lite lättare middag. värmande, msakrik och god.
nu ska jag åka till maxi för att storhandla. skönt att fylla på lite. ost är en av de sakerna som behöver inhandlas, som den observante säkertkan se på bilderna ;)
host och krax från min lilla etta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0