coleslaw.


ikväll hade jag tänkt äta en matlåda från den här kvällen, men i bussen på vägen hem kom jag på att jag för ett par dagar sedan faktiskt köpte ett paket kallrökt lax, som behöver ätas upp inom dom närsmat dagarna. laxi alla dess former är något jag formligen älskar och nu var det ju ett tag sedan sist så det lockade mer än den först-tänkta. då jag sedan en tid tillbaka gått och trånat efter coleslaw, kändes det som ett passande tillbehöer till firren. toppen! väl hemma inser jag dock jag coleslaw ju innehåller majonnäs och i vissa fall även creme fraiche eller grekisk/turkisk yoghurt. då jag varken hade det ena eller det andra fick det bli någon inprovisation. (ja, mamma jag vet att jag bor typ 50 meter från konsum, men jag orkade inte knata dit när jag väl kommit hem från ödeshög, och dessutom älskar jag ju att exprimentera och filura i köket)

då creme fraiche / turkisk yoghurt ger cloeslaw dess karaktäristiska lite kärmiga konstistens funderade jag en stund på hur tusan det nu skulle gå till. de ingredienser jag hade tillgodo begränsade ju denna krämighet ganska ordentligt. men så kom jag på att jag ju hade en påse fiberhusk i skafferiet. perfekt, då det har förmågan att svälla en aning och därmed fungerar bra till att reda såser med. det borde ju funka även i denna röra!

jag vet i sjutton hur det gick till, men faktiskt så lyckades jag få till något som smakade riktigt riktigt smarrigt och liknade coleslaw, ialla fall så nära man nu kan komma utan varken majonnäs och creme fraiche. vem som någonsin kommer testa att slänga ihop just denna variant har jag ingen aning om. men lika bra att skriva ner hur jag gjorde, om denna situation skulle uppstå någon annan gång iframtiden :)

"Coleslaw", 1 portion

1 dl strimlad vitkål
0,5 dl grovt riven morot
knappt 1,5 dl filmjölk
drygt 1 msk mjölk
1 tsk senap
0,5 tsk vitvinsvinäger
lite  fiberhusk (bara att strö över litegranna, kanske 0,5 krm)
pepparmix

bara att röra ihop.
smaka av med peppar.
låt gärna stå en stund i kylen innan servering.
säkert himla gott till grillat, kallskuret och som sagt även till kallrökt/gravad/rökt lax.


ingredienser (minus mjölken, fiberhusk och peppar)





fint att kunna slå två flugor i en smäll när det gäller saker jag tycker rackarns mycket om :) snabbt gick det ju också, vilket alltid är ett stort plus.

jag trivs bra på vfun! vi har himla roligt faktiskt och det är intressant att se hur dom arbetar. jag fick utföra ett par moment idag så det var jag glad över! alltid kul att själv få utföra praktiska saker. imorgon kommer jag vara på bvc, ser verkligen fram emot det :)

förresten, idag var andra gången en äldre person tippade min ålder på 17/18. jippie, då jag ju faktiskt är 23. vet inte riktigt hur jag ska ta det; komplimang eller inte?

vad tycker ni - ser jag ut som 17?

känns inte så roligt direkt, haha. men vi kom fram till att det trots allt borde vara en komplimang. min handledare sa att det kanske hade något med att göra att jag inte är så lång samt att jag är så "finlämmad". haha tyckte den formuleringen var så rar. verkligen inget jag hört tidigare. men men det är bara att tacka och buga :)

jag önskar verkligen att jag fick ha med mig kameran för att visa er. det händer så mycket och jag får möjligheten att se såna otroliga grejer! men det förstår jag ju att det är en omöjlighet. ni får helt enkelt tänka er :) vi var förbi en gammal man som bodde ute i buschen. där fixade vi ett bensår medan han glatt pladdrade på om än det ena än det andra. när vi sedan skulle gå pekade han på en clementin och sa att vi skulle ta varsin med oss innan vi for. "ingen ska gästa min hydda utan att få något." så himla gullig kommentar. jag kände mig dock lite som när jag var liten och på skärtorsdagen gick påskkärring för att på ena stället kom ut med lite godis och från det andra med just en clementin. så tack du rara farbror för att jag fick återuppleva den känslan :)

nehe hörrni, nu ska jag ta och packa upp lite saker. ha det fint!


17 år, hmpf! =/


kul??


jaja, det är väl bara att tacka så mycket. eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0