vältränade grodlår, hoppas det smakar!


glad första maj på er!
nyss inkommen efter en springtur i tinnerö. hörde att det skulle bli sämer väder senare idag, moln och till och med ett par regnskurar, så när jag vaknade och såg solen lysa in tänkte jag att man ju får passa på! och klockan är inte mer än tio över åtta.
ganska kyligt ute dock. min termometer luras lite med mig då den står på balkongen som har morgonsol. såg ett par harar även idag förresten, det rpaktiskt taget vimlar av harar där! troligtvis ligger det en och annan unge gömd runt omkring också. harungar alltså, inte människoungar. det hade ju varit lnte konstigt.

men nog om det. det jag egentligen kikade in här var för att berätta lite om gårkvällen. vi var ju och åt på "Fiskmagasinet" i Norrköping.




födelsedagsbarnet och elin.


det kom in bröd...


och en så kallad aptitretare; rökt fisk med skagen. jag älskar sådana här små oväntade saker på restauranger :)








jag hade en krympling till bordsgranne. observera att även den vänstra foten är gipsad. och högra armen också för övrigt.




förrätten (jag delade med mamma); ört- och vitlöksbrässerade grodlår, serverade med grillat vitlöksbröd, sallad samt sås




min huvudrätt; vitlöks- och vinkokta blåmusslor, serverat med grillat vitlöksbröd.

Här kommer resten av sällskapets huvurätter:


smörstekt rödspättafilé, serverad med rimmad gurka, räkor samt dilldoftande vitvinssås


ugnsbakad sejrygg, serverad med saffran- och vaniljbrässerad fänkål samt musselsås


fiskmagasinets fisk och skaldjursoppa


grillade gambas, serverade med risotto, pumpa samt chevre

fin restaurang. maten var god men SALT! drack nog 5 glas vatten under kvällen.
men allra mest var det ett trevligt sällskap :)
och jaa, grodlåren var mycket mycket goda. möra som baara den! kul att prova något nytt också. det står ju alltid på min att-vilja-göra-under-det-nya-året-lista som jag skriver vid varje nyår. kan ju slänga upp den aktuella listan någon dag.

efter middagen for vi hem till elin och erik där det vankades efterrätt.



glace au four! 
fast på janssons vis. lite annorlunda mot den vanliga, men ack så mycket godare. testa!

Janssons Glace au Four

125 gram smör
1,25 dl socker
2,5 dl havregryn

sätt ugnen på 200 grader.
smält smöret i en kastrull och rör i havregryn och socker.
platta ut i en ugnsform cirka 20x20 cm.
skjuts in i ugnen i ungefär 10 minuter.

200 gram hallon
2 st paket tinade vaniljglass, á ½ liter


3 äggvitor
3/4 dl socker


höj ugnen till 250 grader.
bred ut hallonen över havrebottnen.
skiva glassen över hallonen.
vispa äggvitorna till ett vitt fast skum (det ska gå att vända skålen uppochned)
vänd försiktigt ner strösockret i äggskummet.
bred marängen över glassen och in i ugnen, under 3-5 minuter.
OBS! håll kåll, det blir snabbt (och lätt) bränt.

servera bums!



perfekt istället för en tårta om födelsedagsbarnet inte är särskilt förtjust i det. tårtor alltså. det är ju trevligt om han/hon gillar hallon-glass-maräng-knäck-grejer.
nehepp, nu ska jag allt ta och göra i ordning en stor söndagsfrukost. men först väntar något inte lika kul, men ack så nödvändigt, nämligen att diska undan här hemma.
dammsuga var det också. (nej jag kom aldrig igång med det sist).

det kommer dyka upp ytterligare ett par recept under dagen. jag kom ju inte tomhänt till födelsedagsfirandet under gårkvällen. nepp efter att ha donat i köket innan vi for hade jag med mig 3 passande presenter till min svåger. håll utkik!

hoppas ni har en fin morgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0