fisk med kantareller, grädde & timjan.


den snö som föll för ett par timmar sedan har redan smällt bort och nu hoppas jag att den inte visar sig förrän i slutet av november nån gång. vi kan väl komma överens om det? bra.

idag hade jag delar av denna maträtt i tankarna när det kom till kvällens middag. men så lagom till kvällen blev jag sugen på en av mina favoriter när det kommer till lax, nämligen viltlaxen. eftersom jag tidigare under dagen tagit upp vit fisk i form av sej, vilket jag för övrigt tycker är jättegott, fick det bli en kompromiss. och det blev ju riktigt bra, trots att det var herr sej och inte mr lax som i slutändan hamnade på tallriken. att det sedan tog mindre än 10 minuter att laga gör det ju inte sämre såhär en helt ovanlig tisdag.

Vilda firren, 1 portion

en portionsstor, bit vit och tinad fisk, tex sej
1 burk kantareller 
(har du färska är det lag på att använda dom)
1,5 dl grädde, mjölk, creme fraiche, kvarg eller något annat mejeri-igt som finns i kylen 
1,4 msk viltfond
1,5 tsk timjan
3 enbär

stek fisken i stekpanna tills den delat sig.
tillsätt svampen.
häll över något gräddigt/mjölkigt, fond, timjan och enbär.
låt puttra ihop, smaka av och red eventuellt såsen.
servera gärna med stekta zucchiniremsor.

Zucchiniremsor, 1 portion

½ zucchini
osthyvel
smör eller olja att steka i

(persillade)

skölj zucchinin och hyvla remsor med hjälp av osthyveln.
hetta upp smöret/oljan i en stekpanna och stek remsorna.
de är klara när det fått en gyllenbrun färg.



ingredienser. jag hade varken creme fraiche eller grädde i min kyl :( så jag fick höfta med andra grejer som ni ser...


hyvla zucchinin.


ner i stekpannan.


sådär ska det se ut.


skogens guld.


svårt att få denna maträtt att se aptitlig ut. men skenet bedrar...


bon appétit :)

och snälla ni smaka er fram med såsen. jag är urusel på att följa recept och höftar i princip alltid när jag lagar mat, använder praktiskt taget aldrig mått i form av teskedar och matskedar utan häller i skvättar hipp som happ och smakar mig fram tills jag är nöjd. alla mått i detta recept är alltså mer eller mindre cirka och ungefär. det är något ni får stå ut med :)

smart är att börja med zucchinin då den faktiskt är det som tar längst tid att laga. vill du hellre servera något annat till passar sig pressad potatis fint.
och du, glöm inte strö över persilladen innan du avnjuter denna måltid ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0