tack tinnerö gästvänligheten!


för att få lite inspiration till kvällens middag slängde jag iväg ett sms till hagabergborna för att höra vad som denna försommarkväll skulle hamna på deras middagsbord. till svar fick jag följande: "vi är vid grillplatsen och grillar, ta med något att grilla och kom hit vettja!"

då jag inte ville riskera att dom lämnade grillplatsen ungefär samtidigt som jag kom dit, ilade jag runt här hemma för att få fatt på kylväska, grillnät, matlåda och diverse ingredienser. så av den kycklingfärs jag tagit fram ur frysen blev det en kycklingburgare, i all hast smaksatt med senap, persillade, paprika och purjolök. det blev alltså ett ihopplock av de smaker jag tycker är allra godast helt enkelt. skar även upp lite olika grönsaker som väl framme vid grillen fick resultera i två finfina spett. en sås hann jag även med att rodda ihop, även om det gick så snabbt att jag inte hann smaka av den. ner i kylväskan med allt, upp på cykeln och sen iväg.
om det blev smarrigt? tja, jag kan inte annat än uttrycka mig så som allas vår Lotta på Bråkmakaregatan skulle ha gjort: ja fy farao!

Kycklingburgare från Tinnerö, 1 portion

100 gram kycklingfärs
ett stycke purjolök, ca 8 cm
en skvätt av Johnnys senap, säg 1 tsk
persillade
starkt paprikapulver
ett par stänk citronsaft

strimla purjolöken.
blanda kycklingfärsen med samtliga ingredienser.
forma till en burgare och lägg på grillen.
grilla tills utan fått fin färg, vänd och grilla andra sidan (nähä?!)
kolla så att den är helt klar, vi vill inte orsaka någon salmonella.
ät direkt, gärna med grillade grönsaksspett och persilladesås.


Grönsaksspett

zucchini
röd paprika
röd lök
tomat
marinad/grillolja
(typ denna)

skär zucchinin i skivor, strimla paprikan och klyfta tomaten och löken.
varva på spett.
pensla med grillolja/marind och släng på grillen.
när de mjuknat och fått en fin grillyta (jag gillar när de nästan blivit lite brända i kanterna) - servera på studs.

Persilladesås, 1 person

1 dl turkisk youghurt/gräddfil/eller liknande
1 msk persilja, fryst
½ tsk persillade
en skvätt citronsaft

blanda ihop allt!


dags för en kycklingburgare? detta behöver du.


blanda ihop...


forma... (jaja, den är inte vacker men smaken ni vet, det är ju den som räknas ;)


chop chop och ner i en matlåda.


grilloljan och såsen.


puh, allt fick preciis plats  i min nya lila kylväska :)


på plats ute vid grillen; pensla pensla.


kolla till glöden lite, ser den bra ut?


nja lite till...


nu så - upp på grillen!


medan du väntar på att det blir klart kan du ju kolla på en urgullig bebis om du har en sådan i närheten.


annars kan du ju knäppa av ett par fina majbilder.


och vara med på ett par tillsammans med systersonen :)


eller varför inte spana in en myrstack?


men nu kollar vi hur det ser ut på grillen!


mmm, sådär ska det se ut :)


smaklig måltid!

känns himla fint att låta tinnerö ge namn till denna gooda burgare. det är ju inte heller mer än rätt då jag faktiskt utnyttjade just denna plats för att kunna trolla fram maten.
och det är sant: grillat är godast!


förresten, jag använde en så kallad grillkorg. fick ett exemplar i samarbete med ett grillevent på maxi för nån vecka sedan. himla smidigt då lite skörare saker som lax, grönsaker eller kanske just burgare ska upp på grillen. bara att placera över själva grillgallret. så gilar du att grilla annat än bara grillskivor och vill slippa mat som trillar genom gallret och ner i glöden rekommenderar jag det absolut :)


"tools för the bbq hero", haha skön slogan! vet inte om jag kände mig särskilt hero-ig, men en mycket smart pryl dock.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

ser ut som du fick ett riktigt bra avslut på veckan :) fredagsgrill uppväger ju absolut att man "fuskar" och äter soppa på en onsdag!

2011-05-06 @ 21:45:42
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: malinsetta

pernilla: ja absolut! fredagsgrill väger upp det mesta här i livet :)

2011-05-06 @ 22:19:46
URL: http://malinsetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0