fläsklägg med rotmos.


köttbullar med sås och lingon, pannkakor med sylt och grädde, raggmunk med fläsk, stekt strömming, blodpuddning med lingonsylt, ärtsoppa och stekt fläsk med löksås.
svensk husmanskost när den är som allra bäst. men hur ser det ut om vi går lite längre bak i tiden, dammar av gamla kokböcker och gräver ännu djupare bland nostalgiska recept?

jo då finner vi bland annat fläsklägg med rotmos. en otroligt god middag som dessutom är svensk husmanskost uti fingertopparna. det kan tyckas knepigt att servera detta, men det allra smidigaste är att bara lägga upp dem hela så får sedan alla karva och skära av köttet bäst de vill.
ingen finmiddag som ni märker men desto trevligare, avslappnad och mer familjär. första gången jag lagade fläsklägg sökte jag upp per morbergs recept, min sanna husgud. det fanns liksom ingen annan jag ville förlita mig på och tja vad kan jag säga. resultatet blev underbart och sedan dess har jag endast hållit mig till detta recept. laga och njut!

Fläsklägg med rotmos

rimmat fläsklägg, räkna med ca 1,5-2 kg för 4 personer, då det är ganska mycket ben och fett på läggen
1 morot
1 gul lök
liten bit purjlök
1 msk timjan
2-3 lagerblad
10 st vitpepparkorn

skölj fläsklägget i kallt vatten.
lägg det i en stor gryta /kastrull och häll på vatten så att det täcker.
låt koka upp och skumma av.
skala morot och lök, dela dem samt purjolöken i mindre bitar.
ha i morot, lök, timjan, pepparkorn och timjan i grytan.
sänk värmen och sjud på svag värme under lock i 2 timmar, gärna längre.
köttet ska gärna falla från benet när du rör det med en gaffel, då är det alldeles perfekt.
servera fläskläggen varma med rotmos och kanske en klick senap.


det är faktiskt insdian som räknas men vet ni vad; när jag vet hur ljuvligt gott detta är ser det inte lika läskigt ut :)


rykande färskt rotmos att servera till. testa gärna en riktigt ljuvlig variant, hur du gör det kan du läsa här.


lite sallad samt en klick senap till och middagen är serverad. min senap-till-fläsklägg-och-rotmos-oskuld togs för övrigt ikväll. jag kämpar sedan en tid tillbaka med att tycka om senap och jag måste säga att jag är på god väg - hejaheja!


Kommentarer
Postat av: emmelie

Tack fina du!

Låter som att din eftermiddag har varit toppen!



Ha en trevlig kväll :)

2011-11-03 @ 21:41:02
URL: http://sagaphotos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0