grönsakssoppa.


mmmmm. jag åt en så ljuvlig lunch idag. värmande, mustig och såå god. som vanligt gick jag på känn och mätte varken det ena eller det andra, vilket har både för- och nackdelar. nackdelen är såklart att det blir svårt delge både mig själv och andra receptet. men eftersom denna soppa blev så himlans god har jag nu klurat ut i princip hur jag använde ingredienserna :)
och som sagt, ni behöver inte stå och måtta exakt hit och dit utan smaka er fram :)

Malins grönsakssoppa, alldeles lagom till 1 soppsugen person

1 dl zucchini
1 dl vitkål
1 dl blomkål
1 liten morot
2 msk rödpaprika
cirka 5 dl vatten
1 msk kycklingfond
0,5 msk oxfond

koka upp vattnet med kyckling- och oxfond.
tärna zucchini, morot och vitkål.
bryt blomkålen i mindre bitar.
ha i samtliga grönsaker i fonden och koka cirka 15 minuter.
mixa soppan halvslät med hjälp av mixerstav.
servera gärna med en skål keso och kanske ett knäcke.
klarrt!




mamma mia så gott. så nu skippar vi allt vad burk- och färdigsoppa heter va? det är ju så mycket godare, enklare och billigare att göra egen. för att inte säga hur mycket roligare det är :)


perfekt med soppa en dimmig dag som denna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0