bästa banankakan.


för ett par veckor sedan fick jag en förfrågan om jag kunde baka en banankaka till en arbetsplats. vad tror ni jag svarade? jovist, jag studsade lite inombords medan jag utåt sett verkade lite mer sansad och nöjde mkig med att säga "Jaaaaa, jättegärna!" :)

nu är jag ju, som ni kanske redan vet, inte så förtjust i just mjuka kakor. men att baka, ja det älskar jag och då spelar det liksom ingen större roll om det är mjuka, hårda, halvlösa, rinniga eller krispiga saker som jag trollas fram. att baka är lika roligt oavsett!

när det gäller banankaka finns det egentligen bara ett recept som jag följer. och det är hämtat från Victorias Matplatsen, en av mina absoluta favoriter när det kommer till matbloggar. den blir saftig, smakrik och alldeles underbar (enligt de som smakat den ;) och det är väl precis just det som en banankaka ska leverera? 

Bästa banankakan

75 g smör
2,5 dl socker
2 msk mjölk
0,25 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g choklad 
(jag använder choklad av fin kvalité med en hög kakohalt)
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

sätt ugnen på 175 grader.
smält smöret och låt det svalna en aning.
rör ner socker, mjölk, salt och vaniljsocker.
dela äggen; kläck vitan i en separat bunke och ha i äggulorna i smeten.
mosa bananerna och blanda ner även dom i smeten.
grovhacka chokladen. 
rör samman mjöl, choklad och bikarbonat och vänd ner i smeten.
vispa vitorna till ett hårt skum och vänd till sist ner dom.
häll smeten i en smörad och bröad springform.
grädda 30 - 40 minuter, den blir som allra godast när den fortfarande är liiite kladdig i mitten.
låt svalna en stund och servera!



banankakan kan ätas precis som den är men jag hissar gärna vispgrädden. eller som här ovan med en kula äkta vaniljglass.

och hör och häpna; här har jag följt receptet rakt av, till punkt och pricka. vad säger ni om det, är det inte bra jobbat så säg? :P







Kommentarer
Postat av: Ida

Ska faktiskt baka imorgon! Fast den där kakan får jag testa nånannan gång, imorgon blir det jordnötskakor ;)

2011-10-10 @ 00:52:52
URL: http://idawe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0