bondens - jag saknar dig!


inatt åkte jag och Per Morberg Flumride ihop på Liseberg. inte alltför ofta det händer!

jag hoppas ni har sovit gott? det är ju ändå lördag vilket gör det svårt att inte vakna upp med ett bra humör, oavsett hur många timmars sömn det har blivit :) i och med att det är lördag morgon kommer jag att tänka på Bondens Marknad. vad jag saknar den.

jag saknar deras goda gurka. så krispig, så god och den smakade verkligen gurka och östgötskt! något annat jag saknar är deras små små tomater. stora som matskedar i alla olika former, färger och storlekar. och alla lika hårda och smakrika.



och jag saknar alla små provsmakningar; ostkakan varav en serverades ljummen och den andra kall. den kalla kunde inte på långa vägar mäta sig med den ljumna. och provsmak av olika bröd och kalkon.



och deras fina små rökta strömmingar. mmmmm. vad smarrigt. ja det saknar jag. nu får jag nöja mig med inplastad gurka i drivor på maxi. svenska, javisst, men de smakar liksom inte av östgötsk gurka.



nåja, denna marknad återkommer nästa sommar, som tur är. då ska jag frossa i gurka, strömming och småtomat. men till dess; hej rotfrukt! hej långkok! hej varma gratänger! hej höst!


gårdagens middag. döenkel, dögott. recept på det kommer idag - håll utkik! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0