torkade äppelringar.


nu i hösttider är äpplen en storfavorit hos mig, och säkert även hos många av er andra där hemma i stugorna. de är ju fasligt goda precis så som de är. ett krispigt (svenskt) äpple med saftigt kött är något som kan få vem som helst på bra humör.

skivar du dem sedan lite slarvigt i en form, smular över ett smul plus en himla massa kanel och därefter skjutsar in hela kalaset i ugnen blir det ju simsalabim världens godaste höstpaj. eller varför inte bara steka på dom i panna med smör och kanel? servera sedan med rostade naturella nötter och kanske en klick grädde/vaniljvisp/glass/kesella och du är i himmelen.

men det finns ytterligare en otroligt smarrig sak du kan göra med äpplen. jag gjorde det igår; torkade äppelringar. så knaprigt. så kaneligt. så GOTT! och höstigt så det förslår.
perfekt till kvällsmyset, för vem har sagt att mys bara hör till fredagar? jag tycker gott vi kan införa tisdagsmys. bra, och så kan ni passa på att göra dessa också, deal? :)

Torkade äppelringar 

äpplen (nähä?)
kanel (nejmen oj vilka avancerade ingredienser)


sätt ugnen på omkring 70-100 grader.
kärna ur äpplena, men behåll skalet.
skiva äpplena tunt tunt, kanske 3 mm tjocka.
strö över kanel (rikligt om du som jag är svag för det mesta med kanel).
fördela ringarna på en bakplåtsklädd plåt och skjutsa in i nedre delen av ugnen (jag körde 2 plåtar samtidigt, bytte plats någon gång)
låt torka 1 timme, stick sedan en träsked mellan luckan så att en springa bildas och torka ytterligare 30 minuter.
ta bort skeden och torka ytterligare 1,5 timme.
OBS! dessa tider gällde min ugn. alla ugnar är olika så kolla till dem då och då; när de torkat ihop och hårdnat är de klara. de torkar dessutom lite mer när de tagits ur ugnen.
förvara de torkade äppelringarna i en glasburk.


fina fina svenska äpple. vacker som en tavla. egenplockat och allt :)


kärna ur äpplen. detta ser ju bra ut :)


men, vad nu?! skenet bedrar...


redo för ugnen.


ute ur ugnen.


sådärja, knapra på :)


Kommentarer
Postat av: OhShiny!

Bästa receptet:) velat testa länge!

Kram på dig kussen<3

2011-10-26 @ 21:48:38
URL: http://ohshiny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0