ugnspannkaka med spenat & kassler.


ikväll efter träningen serverades en fin rätt ala husmanskost, nämligen ugnspannkaka. jag är van vid fläskpannkaka och denna variant var inte alltför långtifrån, men innehöll kassler istället för fläsk och även bladspenat. testa vettja! :)



Ugnspannkaka med kassler & spenat

8 dl mjölk
4 ägg
4,5 dl dinkelmjöl
250 gram fryst bladspenat
(tinad och urkramad)
200 gram kassler

sätt ugnen på 200 grader.
vispa ihop hälften av mjölken (altså 4 dl) med alla ägg.
tillsätt mjöl och vispa till en klumpfri och slät smet.
vispa ner sista hlavan av mjölken (resterande 4 dl) och 1 tsk salt.
skär kassler i mindre tärningar.
smält lite smör i ugnen i en långpanna, ta ut och häll i smeten.
fördela spenat och kassler över smeten och baka cirka 30 minuter i ugnen. 
ta ut långpannan och låt stå några minuter så den hinner sätta sig.
servera med exempelvis keso, råriven äpple, sallad och knaprig morot.
klarrt!



jag mådde lite sådär så jag smakade bara litegrann. det var gott, men inte riktigt vad min kropp ville ha just ikväll. med tanke på att jag just tränat samt för att komplettera middagen, stekte jag ihop följande

färsk broccoli
bladspenat
rödpaprika
krispigt äpple
bitar av stek från söndagens middag
smör
salt & peppar

detta serverade jag tillsammans med morot, sallad, tomat, äpple samt keso.
gott, fint för magen och mättande :) jag tog dock inget foto på middagstallriken denna kväll, men ni kan ju förestäla er en riktigt smaskig tallrik, full med färg och goda kombinationer - för det var just precis vad det var :)


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Guud vad gotttttt!

2012-03-25 @ 22:18:56
URL: http://vagenupp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0