citronmarängpaj.


med söndagens Mors dag i tankarna kommer här ett riktigt sommrigt höjdarrecept. söt maräng, syrlig citronkräm och krispigt pajskal. mammas favorit!

just en citronmarängpaj gjorde min emeliesyster till mors dag och den blev toppen, smaken var perfekt.
även om citronkrämen var aningens lös. efter jag frågat hur receptet hon följde löd fick jag veta att det hon följt angett att hon endast skulle röra ihop citronkrämen i en bunke.

när jag för något år sedan bakade just denna paj kokade jag ihop krämen i en kastrull på spisen, vilket gjorde att den tjocknade till och blev smidigare att hantera vid monteringen av pajen.

därför kommer nu det recept jag följde, där krämen får koka ihop i kastrull och därefter svalna. och kära vänner, jag lovar att ni inte kommer bli besvikna :)



Citronmarängpaj

3 dl vetemjöl
125 gram smör
2 msk vatten

4 dl vatten
2 dl socker
1,25 dl maizena
1-2 st citroner,
saft & skal
4 äggulor
1 msk smör

4 äggvitor
1,5 dl socker

sätt ugnen på 225 grader.
nyp ihop mjöl, smör och vatten till en deg.
tryck eller kavla ut den i en pajform och grädda i nedre delen av ugnen cirka 15 minuter.
rör ihop vatten, socker, maizena samt pressad citronsaft i en kastrull.
koka upp smeten under omrörning, gärna med en träsked.
ta kastrullen från värmen, tillsätt äggulorna, låt krämen få ett uppkok.
ta bort från plattan så den ej skär sig, rör ner rivet citronskal samt smör.
låt krämen svalna helt och häll den sedan i det förgräddade och avsvalnade pajskalet.
sänk ugnstemperaturen till 150 grader.
vispa samman äggvitorna till ett fast skum, vänd försiktigt ner sockret.
bred eller spritsa ut marängen över pajen och grädda därefter i den övre delen av ugnen tills marängen får en gyllene yta, cirka 5-8 minuter; håll koll så den ej bränns! 
låt pajen svalna och severa sedan på somriga assietter.
klarrt!


elinsyster med fina bebismagen och en somrig portion citronmarängpaj :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0