köttbullar.


detta har jag pysslat med denna fina söndag, andra advent till ära :)



receptet är enkelt att multiplicera. jag gjorde en fyrdubbel sats, på 1600 gram färs. tippar på att det blev 150-170 stycken :) det tog sin lilla tid, men jag tycker det var ett trevligt pyssel :)

Köttbullar

400 gram färs
2 dl vatten
2 msk ströbröd
1 tsk salt
1 krm peppar
1 ägg

blanda vatten, ströbröd, salt och peppar.
låt stå och svälla 10 minuter.
blanda i ägget och rör i färsen.
blanda försiktigt alltsammans.
rulla köttbullar i önskad storlek, det blir lättare om händerna blöts med kallt vatten då och då.
stek i stekpanna, inte för många på en gång.
klarrt!


rulla rulla liten bulla. med blanda inte ihop dessa små kulor med julgodiset ;)


i pannan med smör.


fin yta ska dom få dom små rackarna :)



himla gott - perfekt att ladda upp frysen med inför julbordet :)

Kommentarer
Postat av: malin

Hej!

konstig kommentar, jag vet. men har förstått att du läser sjuksyrra.. så undrar bara om du har nåt tips på hur man lyckas plugga in anatomikursen.. känner att min studieteknik inte fungerar super just nu så tänkte chansa och fråga ;) ha de gott!

2011-12-05 @ 17:10:43
URL: http://enlitensmakbit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0