mandel- och nougatmuffins.


nej hörrni, nu tycker jag att vi går över på dom lite sötare sakerna på kalasbordet. eller vad tycker ni? ja, jag tror minsann att ni verkar lite sötsugna.

min kusin, som stod för del 20 i 50 årskalaset, tycker precis som jag mycket om att pyssla i köket. men kanske mer när det kommer till bakning, det vill säga kakor, tårtor, bakelser och annat smaskigt bakverk.
nu vet jag att hon stått många många timmar och bakat inför detta kalas. och det serverades inte 7 utan 9 olika saker på fikabordet. om vi var mätta när vi lämnade bordet? tja, jag kan väl säga som så att vi närapå inte hade behövt ta bilen hem. vi praktiskt taget rullade ut.

här kommer ialla fall den första av totalt nio kakor/bullar/tårtor.

Linnéas muffins med smak av mandel och nougat, cirka 16 st

125 gram smör, rumstemererat 
2 dl strösocker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl naturell yoghurt
1 dl mandel
nutella

sätt ugnen på 180 grader.
vispa smöret mjukt tillsammans med socker.
tillsätt äggen, ett i taget.
blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
vispa dem klumpfria med hjälp av en ballongvisp.
rör ner mjölblandningen i äggsmöret tillsammans med yoghurten.
blanda väl så alla klumpar försvinner.
hacka mandeln och ha i även dem.
fördela smeten jämnt i 16 muffinsformar.
klicka i cirka en dessertsked nutella i varje muffins.
blanda nutellan och muffinsmeten lite med hjälp av en tandpetare.
grädda i cirka 20 minuter.


bullfatet med dessa muffins längst upp till höger.



muffins, bullar, cupcakes, sockerkaka och kärleksmums i all ära, men jag är inte så förtjust i mjuka "fikor". jag är mycket mer för kakor, smulpajer, hallongrottor och kolakladdiga nötgrejer. så har jag nog alltid varit. jag tycker det känns som att mjukare saker som till exempel sockerkaka känns så mäktiga och söta och liksom bara lägger sig som en klump i magen. men en muffins fungerar väl, så länge den är seg och knaprig vill säga, annars får det vara ;)

ojoj nu vill jag inte få er att ändra på er! så berätta nu, hur är ni?

tycker ni om mjuka kakor? är ni mer kak-människor? eller kanske både och?





Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gillar bäst smulpajer, småkakor (typ havrekakor) och kladdkakor :) men mina absoluta favoritkakor är dumlekakor. Har du smakat dumlekakor?



Jag har sagt det innan men jag säger det igen: jättefin blogg!

2011-09-23 @ 20:56:45
Postat av: Nathalie

Åh vad gott det ser ut!

2011-10-06 @ 21:46:58
URL: http://nathalieisaksson89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0