mustig fläskfilé.


nu kommer hösten med allt vad det innebär. underbar färger, prasslande löv kring skorna och frisk och krispig luft. jag tycker hösten är alldeles alldeles underbar. för att inte tala om all härlig mat som passar hösten så fint!

när så temperaturen sjunker ett par grader, kvällarna blir mörkare och värmeljusen åker fram lite tidigare, blir jag, som så ånga andra, fasligt sugen på måltider mer i höstens smaker. långkok, mustiga grytor, värmande buljonger och krämiga gratänger. åh det är så det vattnas i munnen bara vid tanken.

tycker ni om hösten?

för några veckor sedan blev jag bjuden på mat. det var en ny rätt som skulle serveras och med fläskfilé, körsbärstomater, en mustig sky samt kapris kände vi alla att detta bara inte kunde gå fel. och visst hade vi rätt. en alldeles ljuvlig middag som passar sig ypperligt en kväll när höstlöven flyger utanför fönstret.
jag kan bara säga en sak; laga, servera och njut.

Höstens fläskfilé

600-700 gram fläskfilé
1 dl kraftig kalvbuljong
0,5 dl balsamvinäger
2 msk honung
1 msk olivolja
1 kg kokt färskpotatis
300 gram körsbärstomater
1 ask ruccolasallad
0,5 dl kapris

sätt ugnen på 150 grader.
putsa fläskfilén, salta och peppra.
stek i stekpanna tills den fått en fin färg (skölj inte ur pannan).
lägg i en ugnsform och baka i 30 minuter.
vispa ur pannan med buljong, balsamvinäger, honung och olja.
ställ skyn åt sidan.
stek potatisen i en ny stekpanna så den får en fin, krispig yta.
halvera tomaterna och tillsätt dem bland potatisen tillsammans med ruccolan.
ta pannan från plattan, men håll det varmt.
ta filén från ugnen och skiva upp den i önskad tjocklek.
placera köttet på ena sidan av en vacker form, lägg potatis/tomat/ruccola på andra sidan.
häll skyn över köttet oc garnera med karpis.
servera och njut.


upplagt och färdigt att servera. smaklig måltid :)



receptet kommer från tidngingen "Allt om mat".


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag gillar hösten med den härliga, klara och lite kyliga höstluften. Lövens alla vackra färger och sparka i lövhögarna.

Fläskfilén ser god ut.

2011-09-18 @ 12:43:14
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Fraj

Jag jobbar utomhus, så nej, jag gillar inte hösten med kalla vindar, regn och mörker ;)

2011-09-18 @ 13:11:41
URL: http://kombinationskristus.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Jag älskar hösten!

2011-09-18 @ 13:44:55
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Therese

Åh, ett recept jag måste testa att laga :)

Håller med dig där.. Hösten är riktigt mysig med att man får tända ljus, mysa ner sig i soffan med en kopp te och framförallt alla goda grytor som hör hösten till ;)

Ha en fin dag!

2011-09-18 @ 14:09:50
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0