äppelspäckad fläskkarré.


jag har tidigare skrivit om den fina fläskkarrén som är plommonspäckad. otroligt saftigt och fint kött med en krispig och smakrik yta. när jag häromveckan fick tag på just fläskkarré till ett väldigt trevligt pris visste jag precis vad jag skulle göra med den.

efter en titt i skafferiet fick jag insikten om att det icke innehöll några torkade katrinplommon. detta hindrade dock nte mig från att fullfölja mina planer. istället tog jag upp en liten påse ur frysen med äppelklyftor som jag klyftat och fryst ner för ett bra tag sedan. dessa fick sedan inta de torkade plommonens vanliga plats och därmed skapades en helt ny rätt. och ja, den blev precis lika smarrig :) testa själva vettja!

Äppelspäckad fläskkarré

800-900 gram fläskkarré
äppelklyftor
timjan
pepparmix
salt

sätt ugnen på 175 grader.
krydda karrén runtomkring med salt, peppar och timjan.
skär en djup skåra längs köttets ovansida, dock inte helt rakt igenom.
fyll skåran full med äppelklyftor, fäst eventuellt med tandpetare så de inte trillar ur.
lägg köttet i en ugnsform och stick in en kötttermometer i den tjockaste delen, gärna en digital sådan.
ställ in i ugnen och låt karrén stå till en innertemperatur på 83 grader.
ta ut och vira in i aluminiumfolie där det får ligga 10-15 minuter.
skär upp köttet och servera med exempelvis sky (kan även redas med grädde till en smakrik sås), äppleklyftor från köttet, kokta morötter & brysselkål, kokt potatis, svartvinbärsgelé och sallad.
klarrt!


fläskkarrén är kryddan, skårad, späckad me däppleklyftor och därmed redo för en svängom i ugnen.


ute ur ugnen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0