påskfix och ansjovisröra.




denna ovanligt långa fredag har, som varje år, underligt nog varit just det; ovanligt lång. jag sov ut ända till strax innan 09 vilket kändes så skönt. tog tag i lite rapportskrivning innan jag gjorde mig en härlig långfrukost.

lagom till det makalöst virrande snövädret drog in blev det en sväng till matbutiken för påskhandling. påsken är bra härlig. jag tycker alltid det är roligt att handla mat och gå i matbutiker, men kring högtider är det extra roligt. säkert har det med planerandet och förväntningarna att göra. och sedan är det ju faktiskt en riktig fest, påsken :)

så med välfyllda kylskåp tillbringades delar av kvällen med att fixa inför morgondagen. detta har nu knåpats ihop och står redo för att bli en del av morgondagens påskbord

janssons frestelse (recept)
köttbullar (recept)
inlagd sill (recept)
ansjovisröra (recept nedan) 

påskbordet hos oss kommer även att bjuda på varmrökt lax, ugnsomelett med svampstuvning, prinskorv, sillröra (recept), rödbetssallad, ägghalvor, romsill (av sillen jag lade in igår), senapssill samt en vårig sallad.

Ansjovisröra

4 ägg

1 burk ansjovis, á 125 gram
1 dl creme fraiche
2 msk hackad rödlök
2 msk gräslök
1 krm pepparmix
1 krm salt

koka äggen hårda, cirka 7-8 minuter.
hacka ansjovis och rör ner i creme fraichen tillsammans med rödlök, gräslök, pepparmix & salt.
skölj äggen i iskallt vatten, skala och hacka dem.
till sist, rör försiktigt ner de hackade äggen och smaka av.
servera som tilltugg, exempelvis på ett krispigt och smakrikt knäcke.
klarrt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0