kyckling i lergryta.


jag har ett par gånger tidigare nämnt min lergryta. den är verkligen en kanonfin vän när jag vill ha kycklingen sådär saftig, smakrik och mör. en färsk hel kyckling är som gjord för grytan, men jag har insett att den även är ypperligt även när det kommer till färska kycklingdelar. lår, ben, vingar - ja allt blir precis lika gott!

det enda jag gör är att sticka in ett par vitlöksklyftor under skinnet, krydda med grillkryddan som jag knåpat ihop själv, lägger en skvätt vatten i botten och sedan skjuts in i ugnen. drygt 90 minuter senare har jag den allra godaste kycklingen eller kycklingdelarna.

prova själva vettja!

att införskaffa sig en lergryta är helt klart värt pengen, men ett tips är att hålla utkik runtomkring på loppis och liknande. jag fann min på just en loppis för en tjuga.

Kycking i lergryta

en hel färsk kyckling eller önskade kycklingdelar
vitlöksklyftor
grillkrydda

lägg lergrytan i iskallt vatten 30 minuter.
se till att kycklingen är ordentligt upptinad, om den varit fryst.
skär vitlöksklyftor i 4 delar och tryck in under skinnet.
krydda rikligt med grillkrydda - snåla inte :)
ta upp lergrytan, men torka inte av den utan låt den vara blöt.
häll 0,5-1 dl vatten i botten av lergrytan och lägg i kycklingen.
sätt på locket och ställ in i mitten av de kalla ugnen.
sätt sedan på ugnen på 200 grader.
låt kycklingen stå inne cirka 60-90 minuter (hel kyckling brukar ta 90 minuter, kycklingdelarna runt 60).
skär vid benet; saften ska vara klar och köttet ska ej vara rosa.
servera med valfria tillbehör och njuut.
klarrt!


kycklingvingar och kycklingben - redo för en omgång i ugnen :)


efter cirka 70 minuter, mmmmmm.


ikväll såg min tallrik ut såhär



- kycklinglår- och vingar tillagade i lergrytan
- lättkokt broccoli
- sjögräs
- färsk mango (som synes väldigt mogen, men ack så god)

GOTT efter kvällens bodypump!

njuter även av denna film - en av många favoriter :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0