fiskgratäng med godsaker.


lördag lördag lördag!
fisk fisk fisk!

lördag är en finfin dag och fisk är en finfin råvara. himla saftig och go. fisken alltså, inte lördagen :) denna lördag började jag med storstädning - tro mig det behövdes; städning är inte min bästa sida.
men det är matlagning! och denna dag har inte bara inneburit städning utan är storhandling och matlagning, 2 saker som jag verkligen tycker är roligt, där jag trivs som fisken i vattnet.

färsk kolja till ett riktigt bra pris hamnade i kundvagnen och till kvällen hamnade den i ugnsform tillsammans med kräfta, räka, dill, purjo, creme fraiche, mussla. gudars så gott och fasligt så fint, mjukt och varmt för magen :)

Fiskgratäng med godsaker

600 gram vit fisk, tex kolja, torsk eller liknande
salt, pepparmix
persilja

60 gram räkor
60 gram kräftstjärtar
170 gram musslor

1 liten purjolök

2 dl creme fraiche
3,5 dl mjölk
1,5 msk kaviar
1 msk fiskfond
1 msk sötstark senap
0,5 msk vitvinsvinäger
dill

1 ägg
redning

potatismos
1 ägg


sätt ugnen på 225 grader.
lägg fisken i en ugnssäker form, salta, peppra och strö över persilja.
fördela räka, mussla och kräftstjärt över fisken och ställ in formen i ugnen i 5 minuter.
skiva purjon och stek den mjuk i en kastrull.
tillsätt creme fraiche, mjölk, fond, kaviar, senap, vitvinsvinäger och dill.
låt såsen puttra ihop och häll i spadet som fisken släppt ifrån sig från stunden i ugnen.
smaka av med salt och peppar och red eventuellt av till önskad tjocklek.
ta av kastrullen från plattan och rör ner ett ägg.
häll såsen över alltsamman, rör ner ett ägg i potatismoset och spritsa det runt kanten av gratängen.
låt formen stå i ugnen cirka 20 minuter eller tills fisken känns helt klar.
servera med exempelvis lättkokt broccoli samt en krispig sallad.
klarrt!


fisken i formen med salt, peppar och persilja.


purjon steks mjuk med smör.


räka, kräftstjärt och mussla sällaskapar med fisken.


såsen har hamnat över fisken. det må se trist ut i vissa ögon, men ack så god sås...


och så spritsas potatismoset runtikring - nu ugnen!


färdigt att servera.


smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Therese

Åh, detta såg riktigt smarrigt ut . Måste testa att laga det nån dag framöver men dock skippar jag musslor då det inte är någon favorit hos mig.

2012-03-18 @ 15:06:58
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0