grill-sallad.


jag blev ju som tidigare nämnt medbjuden på middag hos min svågers föräldrar i söndags kväll. han har otroligt rara föräldrar så det var en mycket trevlig kväll. jag som dessutom tycker så mycket om att äta middag tillsammans med andra (det blir en aning tråkigt i längden att äta ensam) njöt av stimmet och samtalen som avlöste varandra kring bordet. vi var 9 stycken, varav jag hade träffat alla utom 2 sedan tidigare.

vad det bjöds på? jo, det grillades för fullt när vi kom dit. där låg fläskfilé (såå otroligt mör och god), fläskkarré, 2 olika sorters korvar (vet ej vilka sorter?) och majskolv.
jag hade kunnat äta hur många majskolvar som helst. nu gjorde jag inte det, så ni behöver inte oroa er över att jag åt upp all maten på bordet. jag nöjde mig med 3 :)

på bordet fanns sedan även lantbröd, kokt potatis, bearnaise, sallad och tzatziki.
tzatzikin var to die for, med mycket vitlök, precis som det ska. tror hela jag luktade vitlök efteråt. säkert dagen efter också. härligt! särskilt för erik som morgonen efter under 35 minuter befann sig i en bil med mig bredvid ;)

men, tzatzikin i all ära, nu var det ändå salladen jag ville lyfta fram lite. den var riktigt god, saftig och knaprig. nyfiken och mat-tokig som jag är tog jag tillfället i akt när vi plockade bort från bordet och frågade mamman i huset hur hon gjort den. någon speciell dressing? kanske en hemlig ingrediens som hon vill hålla för sig själv? kanske hon tycker det är dumt att jag frågar?

inte då. hon var varken hemlig eller snopen över frågan. hon verkade snarare glad över att jag frågade och delade utan tvekan med sig hur hon gjort den. och svaret överraskde mig faktiskt. så genialt, så himla enkelt.
nu vill jag ju inte gå här och spela en dummer som suger på karamellen. det är ju inte riktigt jag. självklart vill jag att även ni ska få chansen att slänga ihop denna goda sallad, som passar perfekt tillsammans med, kanske grillat, kött.
nu har jag inga exakta mått, som vanligt, men ni får helt enkelt smaka er fram och gå på känn. som vanligt ;) men det borde ni vara experter på vid det här laget! såhär gör ni.

SvågerMammans sallad

olika sorters sallad, tex. färsk blandspenat, mâchesallat, romansallat, frisésallat, röd mangold etc.
körsbärstomater, gärna olika färger
solroskärnor
olivolja med smak av citron, Casa Di Luca från Zeta

rosta solroskärnorna i en het panna, OBS ha uppsikt; de bränns snabbt.
halvera körsbärstomaterna.
blanda salladen med tomater.

ringla över olja och strö över de rostade solroskärnorna.
blanda försiktigt samman allt.
severa!




hemligheten bakom salladen. här kan ni läsa mer om den.

tyvärr har jag inga bilder att visa er. visserligen hade jag kameran med mig (fotonörd som jag är) men det kändes en aaning oartigt att slänga fram den och börja fotografera allt och alla. nej, så otrevlig är jag inte.
ni får helt enkelt använda fantasin och tänka er hur smarrigt allt såg ut, det är ni säkert bra på :)

tack eriks fina familj för en jättetrevlig kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0