Lammungen.


sitter vid köksbordet precis nyduschad. för drygt 2 timmar sedan satt jag och klurade på om jag skulle trotsa de hotande regnmolnen och ge mig ut på en springrunda. inget regn syntes till och temperaturen visade på 21,3 så jag bestämde mig att så fick det bli!

på med löparskorna och ut! härligt! när jag kom in i fårhagen hörde jag ett spädbarnsskrik och tänkte att det var en lustig väg att gå med en barnvagn. men så när jag kom runt hörnet stod en darrandes liten liten lammunge vid vägkanten. darrade som ett asplöv och när jag kom runt såg jag att han hade ett sår på benet. ingen fårmamma (eller något annat får heller för den delen) i sikte.

vad göra??

jag ringde svåger och han tipsade om att springa till fårhuset för att se om där fanns nummer att ringa. sagt och gjort, men inget nummer. sprang tillbaka och ringde helt enkelt 112 som kopplade mig till polisen.
så fick jag höra att ägaren kontaktades och de var på väg.

satt en stund och klappade lilla och när jag sedan kom tillbaka möttes jag av ägaren som höll bomullsungen i famnen. tråkigt nog fanns det inget att göra, dels var han ju så pass liten sedan var han tydligen utstött. lilla plutten då. jag fick nästan en tår i ögat och ägaren lovade att göra det så bra som möjligt.


titta så liten. inte kan man bara lämna en sån här liten dunboll?


han kunde stå upp ialla fall, om än på något rangliga ben.


han verkade gilla närheten och somnade när jag lugnt kliade honom.

så min vanliga runda på 30 minuter blev istället 80 minuter. under tiden jag sprang hade jag världens energi (sprang väl för dunbollens liv). kände mig lite som hon den där jobbiga tjejen i reklamen för någon youghurt, alpro soya tror jag. ni vet hon som i slutet drar upp dragkedjan och säger "och så får jag spring i benen!". ungefär så kände jag mig. hurtigt värre!

så känner jag mig inte nu. är helt utpumpad. det beror antagligen inte bara på min utdragna springrunda utan även på händelsen med lammungen. puh vilken eftermiddag.

nu ska jag äta en enormt försenad och efterlängtad lunch. vi hörs!


sov gott lilla lamm ♥


Kommentarer
Postat av: sandra

fin blogg du har :D

2011-08-14 @ 00:12:31
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0