julbord.


igår var jag med familjen på det traditionsenliga julbordet och som jag längtat!


en liten karta över allt det goda. smidigt om vi skulle gå vilse ;)


vid fönstret längst bort skymtar bordet med pastejer, rökt vilt, julskinka, svamp- och tomatsallad med mera. i slutet av bordet börjar dessutom desserterna.
i mitten ett stort bord med olika sorters sill, kallrökt-, gravad-, varmrökt- och bakad lax, ägghalvor med topping, kokt potatis, bröd, smör, ost, ål, strömming med mera.


en del med det varma; dopp i grytan, köttbullar, brunkål, janssons, revbensspjäll, hemrörd äppelmos, gräddkokt grönkål, prinskorv, smörslungad brysselkål, ugnsomelett med mera.


små munsbitar till teet och kaffet.
till vänster om detta bord stod dessertbordet. jag fick ingen bild på detta, men där fanns; ostkaka, hjortonsylt, chokladkaka, ris ala malta, jordgubbssylt, chokladpudding, vispad grädde, inkokta körsbär, mandeltårta, blåbärspaj, vaniljsås, citronfromage.


till höger skymtar bordet med ost, kex, vindruvor, äpplen, clementiner, pepparkakor, nötter, fikon med mera.


ute var det vinterland - vilken stämning.


min första tallrik; stenbitsrom, bakad lax, ägghalva, svamp- och tomatsallad, rädisa, rökt andbröst, gräddkokt grönkål, rödkål, äppelmos, brysselkål, revbensspjäll, örtsill, senapssill, inlagd sill samt kall- och varmrökt lax.


finaste elinsyster med sin erik, och därmed även min svåger.


min fina emeliesyster och jag.


detta var olivers första julbord.


haha han är så himla fin min gudson ♥


tallrik nr 2; smörstekt brysselkål, bakad lax, pepparsill, lingonsill, revbensspjäll, ägghalva, äppelmos, svamp- och tomatsallad. det blev ytterligare en tallrik och därefter ett par koppar te med en tallrik från dessertbordet.


och såhär kan en fyraårings julbordstallrik se ut.


med en specialbeställning i form av ketchup på silverbricka ;)


mamma och elin ♥


himla rar bordsdekortation med en ätbar pepparkaka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0