nötknäpparen.


igår var jag och så på mitt livs första balett, nämligen "Nötknäpparen". jag hade en hel del förväntingar. dels hade jag för bara någon vecka sedan sett en bit av baletten "Den lilla sjöjungfrun" på TV, och av den blev jag enbart illa till mods och väckte obehagliga känslor.

men jag har även haft en längtan att se verklig balett på riktigt. jag anar att det främst beror på den bokserie jag läst ett flertal gånger; "Vindsträdgården" av Virginia Andrews. det är en fantastisk serie på 5 böcker som ligger mig varmt om hjärtat. den är fruktansvärt tragisk och hemsk men jag älskar den.

huvudpersonen är ialla fall balettdansös i dessa böcker och vid ett tillfälle gör hon rollen som Clara i just "Nötknäpparen". så det lockade ännu mer då en bok kan ge så mycket bilder och föreställningar.

i vilket fall! baletten var alldeles ljuvlig och jag föll ordentligt för de vackra kläderna, elegansen och främst för musiken. en underbar uppölevelse som jag mer än gärna vill göra om!


innan föreställningen började slog vi oss ner vid ett bord på Sol & Ris. längtan efter varm och kryddstark mat var stor när kylan utanför ven runt hörnen. burr!! jag kan verkligen rekommendera denna restaurang; underbar personal, vacker miljö och ljuvlig mat.


mitt balettsällskap valde biff med vitlök, peppar samt blandade grönsaker. otroligt gott.


jag beställde in räkor med chili, vitlök samt en mängd underbara och exotiska grönsaker (det fanns både "Räkor" och "Tigerräkor" på menyn och för att vara lite klimatsmart valde jag räkor. men om dessa bjässar är vanliga räkor undrar jag hur stora tigerräkorna var?? nåja, otroligt gott var det i varje fall!).


klänningarna var så ljuvliga. jag änskar mig alla :)


så många duktiga ungar som verkligen visade hur talangfulla de är - otroligt imponerande!


efter akt 1 var det paus. vi hade beställt fika innan, kan ni gissa vilken av dessa gobitar som är min?


hela ensemblen samlad, tackar, bugar och bockar för sig. måtte jag få uppleva detta igen!

jag kan säga att applåderna var stora efter denna föreställning. baletten fick mig att längta efter "Den ståndaktige tennsoldaten", den tecknade sagan som visas på TV då och då. en fantastisk saga även den, om än mycket mer tragisk. här kan ni läsa mer om just "Nötknäpparen".


och så här såg jag ut när jag tittade mig i spegeln imorse - lagom morgonfin denna härliga lördagsmorgon ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0