en fylld paprika.


för ett bra tag sedan var jag hemma hos mamma och åt god mat. även om jag under just den dagen kände mig lite halvkrasslig med magknip, så åt jag 2 fina portioner. vi tog dock undan lite köttfärs i en mindre kastrull så jag kunde blanda min egna köttfärsröra. det kändes inte helt rätt att utsätta min dåvarande ledsna mage med tacokrydda och bönor.

tyvärr hade jag inte med mig kameran och fotade den fina maten, så jag får helt enkelt sno en bild från receptet.
här kommer receptet ialla fall :) (jag har gjort markeringar där jag ändrade min lite vänligare röra :)

Gratinerade paprikor, 3 personer 

4 st röda paprikor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
400 gram nötfärs
1 påse tacomix
(jag skippade tacokryddan i min del och kryddade istället med oregano, tomatpuré, oxfond och pepparmix)
1,5 dl krossade tomater
0,5 dl vatten
2 dl kokta små vita bönor
(jag uteslöt bönorna i min del, men tillsatte majs istället)
1,5 dl riven ost

sätt ugnen på 225 grader.
dela paprikorna på längden och kärna ur dem ordentligt.
finhacka lök, vitlök och stek tills de fått fin färg.
tillsätt köttfärsen och låt den få färg.
rör i tacokrydda, vatten, krossade tomater och bönor.
låt puttra ihop några minuter och fyll sedan paprikorna med röran.
toppa med ost och gratinera i nedre delen av ugnen ca 20-30 minuter.
servera med sallad och kanske en klick gräddfil.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0