att fixa egna, mööra revbensspjäll.


det renoveras en del bland husen där jag bor, vilket gör att det hamras, sågas, bankas, kastas och allt vad en byggnisse nu brukar göra. detta utförs inte speciellt tyst vilket ledde till att jag vaknade vid 7 idag. trots att jag har en ledig dag framför mig, utan speciella tider att passa (förutom senare framåt kvällen) gjorde det faktiskt inte så mycket. jag är ju som ni vet inte speciellt morgontrött och njuter mer än gärna med tidiga mornar fyllda med härliga frukostar, radio och morgontidning.

igår blev jag bjuden på mat hos min fina mamma. hon fixade revbensspjäll med en del annat smarrigt till. att fixa egna, smakrika och riktigt möra revbensspjäll är faktiskt mycket simpelt. visst, det tar sin lilla tid, men det är det väl värt när dom saftiga spjällen väl hamnar på tallriken.
hemligheten bakom denna möra skapelse stavas förkokning. i och med att köttet kokas på svag värme innan är det mört redan när det läggs i marinad och sedan på grillen. köttet är alltså redan klart, men får i marinaden sin härliga smak och på grillen sina fina grillyta. mmmm!


förkokta revbensspjäll i marinad.

Revbensspjäll

valfri mängd tjocka revbensspjäll
vatten
vitlök, delade
tomatpuré
paprika, klyftade
paprikakrydda
pepparmix
timjan
tomatpuré
gul, röd lök, klyftade
ev en skvätt fond
morot, slantade

lägg revbenen i en stor kastrull (dela dom inte!)
häll på vatten så att det precis täcker revbenen.
koka upp.
i med alla ingredienser.
var inte rädd för att överdosera - ös på bara!
låt puttra på svagare värme i 60 - 90 minuter.
häll av spadet och ta upp spjällen.
om det ska grillas senare eller dagen därpå: låt svalna, lägg i marinad och in i kylen tills det är grilldags.
om det ska grillas inom den närmsta timmen: häll över marinaden och vänta på att grillen ska bli klar.
revbenen kan såklart grillas i ugnen. för då 250 grader (gärna grillvärme om din ugn har det) lite högre upp tills de fått en fin yta.


Marinad

0,5 dl soja
0,5 dl rapsolja
1-2 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
1 tsk timjan
pepparmix

blanda allt.
lägg köttet i en plastpåse, häll över marinaden.
låt ligga minst 10 minuter, men gärna så länge som möjligt.
upp på grillen!
i och med att de inte är råa utan redan är klara behöver de bara ligga ett par minuter för att bli genomvarma och få en fin grillyta.
pensla gärna lite med marinaden under tiden.



upp på grillen för en fin, knaprig yta.


sådärja, bara att hugga in. mmmmm!


honungs- och vattenmelon - perfekt i sommarvärmen!

himla smarrigt. himla enkelt.
efter fina pratstunder på balkongen med gott te cyklade jag sedan vidare till syrran. där kikade vi på "The time machine".
himla bra faktiskt! och inte så lång heller. tycker det är så tråkigt att filmerna har blivit så långa nu för iden. känns som att det tävlas om vem som gör den längsta filmen. tycker 1,5 - 2 timmar är precis lagom :)

nu ska jag fortsätta kika på "lejonkungen 2". den är 75 minuter. lagom och bra ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0