dags att egoboosta dig själv kanske?


jag har då och då dagar när jag känner mig riktigt fin och andra dagar när jag inte har lust att visa mig för någon över huvudtaget. dagar då jag känner mig nere när det gäller hur jag för tillfället ser ut. det är, tråkigt nog, enormt energikrävande och kan i värsta fall i snudd på paja en hel dag. en dag som faktiskt hade kunnat bli så mycket mer går förlorad bara för ett par onödiga tankar! så dumt.

de dagar jag känner såhär brukar jag göra mig lite extra fin, tar på mig något jag både trivs och känner mig vacker i. det kan faktiskt lätta det hela en hel del. annat kan vara bra musik, träffa mina syskonbarn, mina systrar eller min mamma. att höra av andra att jag ser bra ut och duger som jag är är enormt viktigt för mig.
det fanns en period i mitt liv då jag bara gav och gav utan att få något tillbaka. samtidigt blev jag mer och mer intutad i att jag nog inte riktigt var lika bra som denna person. det kunde handla om saker jag gjorde, sa eller hade tankar kring. mycket ansågs enligt honom vara fel och han visste i de flesta fall så mycket bättre än jag.

en slags psykisk misshandel kanske någon skulle säga. kanske det. det hela ledde ju faktiskt till en ond spiral som fortsatte till den dagen jag tog mod till mig och sa stopp. gjorde slut på allting helt enkelt genom att gå, lämna allt.
det är inte sällan jag nu för tiden tänker "hur hade det sett ut om jag hade stannat kvar? var hade jag varit idag? vem hade jag varit och hur hade jag mått?". de stunderna är jag så stolt att jag gjorde det. att jag vågade gå.

ikväll när jag stod och tvättade ansiktet kom jag att tänka på något jag läst ett flertal gånger. något man kan göra vid såna här dumma tillfällen när man känner sig icke-nöjd med sitt utseende eller liknande. det hela är mycket enkelt och går i princip ut på att:

1. ställa sig framför spegeln
2. titta på sig själv, från flera vinklar
3. säga högt och tydligt "jag är fin. jag är snygg och jag ser bra ut och duger precis så som jag är."

trots att det är en så enkel övning var jag nervös. så dumt att stå där och prata med sig själv!
men tro det eller ej, det kändes faktiskt bra. nu efteråt känner jag mig finare. tänk så eenkelt det kan vara ibland. och tänk så mycket en liten tanke kan krångla till det. förstöra en hel dag.

vad vill jag då säga med detta? jo, nästa dag du känner dig nere, oavsett om det handlar om utseende, stress över plugg, nerklankande ord eller vad som - testa detta. jag lovar, du känner dig bättre.

bara för det kör vi ett par så kallade "ego-bilder". kör på ett helt osminkat, naturligt tema. tagna alldeles nyssens :)













jag är fin - precis så som jag är!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Du är fin <3 Puss

2011-05-05 @ 21:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0