raggmunk med fläsk.


vi pratade ju lite om husmanskost för ett tag sedan och här kommer ytterligare ett. jag ger er raggmunk! jag ska säga att det var bra längesen jag åt raggmunk med fläsk, men det är ju ritkigt smarrigt.
jag vet att alla serverar denna rätt på olika sätt och alla sätt är bra sätt. vi åt mycket raggmunk när jag var liten och då serverades det på följande vis, vilket jag gör än idag;

1. lägg en raggmunk flat på tallriken (den ska gärna vara fraasig med knapriga kanter)
2. bred ut ett tunt lager rårörda lingon eller lingonsylt
3. skär stekt rimmat fläsk i mindre bitar och fördela ut över raggmunken, kanske en skiva fläsk per raggmunk
4. rulla ihop raggmunken som en pannkaka och skär sedan i skivor med kniv och gaffel efterhand

hur äter ni er raggmunk? :)
här kommer i alla fall receptet på ett gäng raggisar - laga och njut!

Raggmunk, lagom till 4 personer

800
gram potatis
2 dl vetemjöl
1 tsk
salt
4 dl mjölk
1
ägg

rimmat sidfläsk i skivor


skala potatisen och riv den grovt.
vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet.
vispa sedan ner resten av mjölken samt ägget och potatisrivet.
stek fläsket i en stekpanna, ta upp och håll det varmt.
använd gärna fettet från fläsket till att steka raggmunkarna i.
klicka i lite smet i stekpannan, cirka 0,5 dl per raggmunk, och bred ut varje raggmunk med en stekspade.
stek dem på medelvärme någon minut på varje sida så att de blir gyllene och frasiga.
servera med fläsket samt rårörda lingon.
klarrt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0