köttfärssås från barndomen.


en av dom första maträtterna jag lärde mig laga alldeles själv var köttfärssås med spagetti. mamma skulle iväg och jag skulle knåpa ihop denna middag på egen hand. som hjälp skrev hon en mycket utförlig lapp med "setg-för-steg". jag har sparat denna lapp och ni kan kika på den längst ner i detta inlägg.

köttfärssås är väl något som alla har sitt speciella recept på. jag minns en kille som ville ha den praktiskt taget torr som fnöske (bara stekt köttfärs ungefär) vilket jag aldrig riktigt förstod. det blir ju ingen sås direkt? och det heter ju faktiskt köttfärsSÅS.

MEN, smaken är som baken. jag gillar när det är såsigt och denna rätt är inget undantag. jag tycker smakerna lättare får en chans att komma fram ordentligt när det är lite mer vätska plus att det alltid är trevligt när tillbehören på tallriken liksom beblandar sig litegranna med den mustiga såsen :) gott!

nedanstående recept har jag norpat direkt från denna lapp. idag gör jag dock köttfärssåsen lite annorlunda, med mer kryddor som därmed ger lite sting i rätten. dessa förändringar står skrivna inom parantes. mums!

Janssons köttfärssås

1 gul lök (jag har även i 1-2 vitlöksklyftor)
400 gram köttfärs
1 tsk salt
2 krm pepparmix
½ buljongtärning
(jag använder kalv- eller oxfond)
1 msk mjöl
2 msk tomatpuré
(alltid mer än 2 msk, säkert 4-5)
4 dl vatten (jag har säkert mer vatten, men tänk då på att det även krävs mer fond)
oregano (jag använder myyycket, oregano är en ljuvlig krydda tycker jag)
pizzakrydda (denna hoppar jag över)

hacka löken och bryn den mjuk i stekpanna.
tillsätt färsen och låt den få fin färg.
krydda med salt, peppar och smula i bulkjongen.
strö över mjölet, rör om och tillsätt sedan tomatpuré.
späd med vatten och krydda med oregano och pizzakrydda.
puttra ihop lite fint så att smakerna hinner sätta sig.
späd eventuellt med mer vatten om det blir för torrt.
servera!


klart att servera :)



sida 1.


sida 2.

avancerade saker det där.



doften av oregano är alldeles ljuvlig!


hur tillagar ni eran köttfärssås?



Kommentarer
Postat av: Eleonore

Så härligt med en köttfärsås med tradition! Visst är det underbart att laga mat med minnen bakom :)

sv: Då ska jag leta efter sånt på bageri/konditorimässan idag eller på chokladfabriken när jag ändå är här i stan :D

2011-09-17 @ 11:01:14
URL: http://www.fika.med.xn--njesgalaxen-rfb.se/
Postat av: MyViola

mm, en rätt som hängt med ett tag, i vår familj har vi faktiskt inte nån riktig tradition på så mycket mat alls, på gott och ont. Vi exprimenterar med allt x)

2011-09-17 @ 15:33:11
URL: http://myviola.blogg.se/
Postat av: MyViola

TAck så mycket! Jag heter också Magdalena förresten, de e roligt med andra som heter det för det är liksom inte jättevanligt ;P

2011-09-17 @ 17:41:02
URL: http://myviola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0