middag till långt in på natten.


igår kväll hade jag en av dom mysigaste kvällarna på länge länge. att sitta vid köksbordet från 21.00 - 0.00 och bara prata, äta, skratta, njuta och diskutera är något av det finaste vi kan göra. så otroligt enkelt, men så otroligt värdefullt. på spisen puttrade en köttgryta med rödvin, svamp, smålök, rotfrukter och en skvätt grädde som ställdes fram vid 21.30. jag tror jag tog sista tuggan runt 23.30. hur fantastiskt är inte det?
 


på något sätt har jag en helt ny förståelse för den kultur där mycket mat och storkok står på spisen, hela familjen är samlad och middagen pågår till sena kvällen eller en bit in på natten. måltiden blir liksom en av anledningarna till att umgås, samtala, byta erfarenheter och såikter och bara ha en underbar stund som kan vara i timmar.

mer sådana ögonblick önskar jag mig.

idag väntar ett rejält kalas! det är dags för den stora 50 årsfesten, där min syster emelie fyller 30 och min kusin fyller 20. det ska bli riktigt roligt och jag ser alltid fram emot att fara dit och träffa min fina släkt. flera i min familj tycker mycket om att pula i köket och är dessutom riktiga hejare på det. en fågel har viskat att det vankas en hel del smarriga rätter, med både mat- och fikapotensial.

så jag anar att det inom den närmsta tiden kommer dyka upp en hel del goda-och-söta-saker-att-äta-och-servera-relaterade inlägg. jag kommer antagligen att köra på samma stuk som jag gjorde när vi haft den årliga kräftskivan; det vill säga lägga upp de fina recepten en efter en. så mycket recept vankas!

men om jag känner er rätt tror jag inte ni klagar, eller?


Kommentarer
Postat av: Ida

Låter som en mysig kväll, det är precis sådör det ska vara..

2011-09-19 @ 12:09:25
URL: http://festisandi.blogg.se/
Postat av: yasmine modell mamma och fru

allt bra? kram

2011-09-19 @ 15:47:28
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Jag klagar verkligen inte på goda inlägg :D

sv: Ja visst är det ett underbart namn på dem, hittade receptet en gång i Kamratposten när jag var liten :D

2011-09-19 @ 18:06:51
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: OhShiny!

Mysigt det låter!

Hoppas det gick bra för dig idag, har tänkt på dig vet du :D

<3

/Kusinen

2011-09-19 @ 21:36:16
URL: http://ohshiny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0