rödvinsbräserat högrev.


även om det så smått börjar dofta vår ute kan jag inte riktigt slita mig från långkoket. under sen vår och hela sommaren står det inte högt upp på listan men än så länge lockar det än med mört kött som sakta fått puttra ihop med rotfrukt, fond och mustigt rödvin...

detta mina vänner, är den godaste varianten av högrev jag någonsin ätit. utan överdrift.

Rödvinsbräserat högrev

800 gram högrev
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
5 dl + 1 dl rödvin
5 dl vatten
3 msk kalvfond
1 lagerblad
200 gram rökt sidfläsk

sätt ugnen på 225 grader.
skär köttet i fyra lika stora delar, stek det i stekpanna så det får en fin yta, salta och peppra.
lägg över köttet i en större ugnsform.
skala och skär lök, vitlök och morot i mindre bitar.
koka upp rödvin, vatten, fond, lök, vitlök, morot och lagerblad i en kstrull.
häll uppkoket över köttet och ställ in i ugnen 30 minuter.
skär under tiden bort svålen på sidfläsket, skär fläsket i mindre tärningar och stek i stekpannan.
ta ut köttet och vänd på det.
sänk ugnen til l175 grader, fördela sidfläsket kring köttet och ställ in i ugnen 4 timmar.
vänd köttet ett par gånger under tiden så det får chansen att bli riktigt mört.
köttet ska lätt falla isär när det är klart.
ta ut köttet, sila bort morot, lök och lagerblad (spara gärna och ha som tillbehör) och häll skyn i en kastrull.
koka upp tillsammans med resterande 1 dl rödvin cirka 1 minut.
red av till önskad konsistens.
servera tillsammans med exempelvis, kokt broccoli, potatis, skysåsen samt en krispig sallad.
klarrt!


samtliga ingredienser.


köttet är skuret i fyra kuber och steks snabbt gyllene.


rödvin, vatten, fond, morot, lök, vitlök och lagerblad kokar ihop på spisen.


och hälls sedan över köttet.


sidfläsket steks...


köttet har stått inne 30 minuter och får nu sällskap av sidfläsket.


in i ugnen ytterligare 4 timmar, denna gång på 175 grader.


efter totalt 4,5 timmar i ugnen ser det ut såhär. jag hade inte tid att vända köttet mer än 1 gång så köttet fick en härligt knaprig yta överst, samtidigt som både insidan och underisdan var otroligt saftigt och mört. det gjorde dock inte mig något - jag älskar krispigt, knaprigt och allt liknande. gooott...


jag kan säga att det blev tebbaras här hemma. vilket otroligt kött. detta bara måste ni testa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0