gute grill.


ett par veckor innan vi reste till stockholm hade jag kollat upp några restauranger som verkade speciella och värda att besöka under de dagar vi vistades i huvudstaden. av de jag nappade på fann jag två stycken som jag föll extra mycket för och vi besökte den ena på fredagskvällen och den andra på lördagskvällen.

först ut här blir den andra restaurangen, Gute Grill, som vi alltså avnjöt en middag på i lördags.

Gute grill är som det låter en restaurang som lyfter fram den gotländska maten. råvarorna är otroligt fina och det kändes verkligen att det var fina produkter samt att maten som serverades var tillagad med omsorg.
vi föll pladask redan vid första mötet av personalen. så tevliga, genuina och serviceinriktade. inget snobbigt fjäsk utan helt enkelt en trevlig och vänskaplig atmosfär samtidigt som vi blev uppvaktade på ett personligt vis.


maten tillagades så gästerna kunde se på. underbart! (här var det, utan att jag var medveten om det, just vår mat som lades upp).


underbara förklaringar i menyn :)
restauranger med dessa egenskaper är enligt mig unika och finns bara i ett fåtal, vilket gjorde att betyget blev högt redan i början.




inredningen var fräsch, hemtrevlig och med en känsla av strand. det vita grusstengolvet för tankarna till gotland vilket vi även antog var tanken. och så kommer vi till maten. herregud. detta var verkligen matlagning utöver det vanliga. från menyn kunde vi välja mellan olika rätter, som exempelvis gotländskt lamm, gös, shortribs, gotlandsgris, hummer, entrecote med mera. till vårt val av rätt ingick två tillbehör (önskas fler kostar de 25 kronor styck).

vår beställning kom in på en rustik träskiva;



jag valde...
Gotländska shortribs, rökta i 18 timmar
syrlig äppelcoleslaw
grön sparrissallad i citronette
syrlig fänkålscrudité



mamma valde...
Gotlandsgris "Pulled pork", rökt 10 timmar
dillkokt färskpotatis
syrlig äppelcoleslaw
BBQ sås




köttet på båda rätterna var så otroligt mört. det behövde i princip inte ens tuggas och att dra gaffeln över köttet på de shortribs jag åt fick köttet att falla isär. röksmaken var alldeles perfekt, inte för påträngande och tillbehören fräscha med en bra avbrytande smak till det salta köttet. gudagott...


revbenen var inte nådigt stora.


och ja, vi var verkligen nöjda med både service och, som synes, mat.

till dessert valde jag
rabarberterrine, serverad med vaniljbakad vit sparris, kardemummaglass & havreflarn

va

mamma valde
creme brulé med saffran & mandel




båda var utsökta och vi var mer än nöjda av kvällen!



så, betyg då? ja, vad kan vi båda ge annat än följade i betyg;
5 stora lysande solar av 5!

så ta och besök Gute grill nästa gång ni har svängarna förbi Stockholm. det kommer åtminstone vi göra. att dessutom besöka restaurangen på Gotland är något vi har stor önskan att göra. vilken dröm!
mer om Gute Grill kan ni läsa HÄR.

Kommentarer
Postat av: Karin

Så mkt gott!

2012-06-11 @ 13:40:15
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Malin

Vilken middag! Och grymt sköna tips ;)

2012-06-14 @ 09:43:48
URL: http://getiton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0