den goda fredagsmaten.


jamen visst blev det en lika fin fredag som jag anade när jag vaknade imorse. regnuppehåll, sol med en del blåst i och för sig men vad gör det en fredag i mitten av maj??

förmiddagen spenderades med en del plugg. det blev lite gall- och njursten samt appendicit. fint. efter en smarrig lunch som energipåfyllning inför passet tog jag cykeln ner till acitc och bodypumpen. denna gång lade jag på ytterligare 1,25 kg på bröst och det gick grymt bra. SVETT!

hem i blåsten och väl framme blev det matlagning i form av fredagskänsla. en riktigt fin fläskytterfilé (inhandlad för ett par veckor sedan för ynka 37 riksdaler, hemma blev den nedfryst och nu upptagen för att bli en fredagsfröjd på tallriken) blev tillsammans med torkade trattkantareller, grädde, fond & blandade rotfrukter en gudagod middag som avnjöts i flera "mmm-anden". underbart.



fläskytterfilén skivades och stektes gyllene. salt + pepparmix och lades i en form. torkade trattkantareller med grädde, kantarellfond, en skvätt vatten, basilika, timjan samt oxfond puttrade ihop i en kastrull.

sås över köttet och in i ugnen. gyllene färg, köttet klart och det serverades tillsammans med ugnsrostade rotfrukter av olika typer; morot, palsternacka, vitkål, rödlök & potatis.

dags att njuta en smula.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0