energi!


jag fick en kommentar angående det här med energi och vart jag får den ifrån. kommentaren föll in under inlägget lite längre ner där jag skrev om min morgon då jag hunnit med så pass mycket.
jag hade från början planer på att svara direkt till denna person, men tänkte sedan att vad tusan. jag kan ju lika gärna dra ihop det till ett eget inlägg :)

att finna energin till saker som ska göras, oavsett om det gäller att städa, träna, plugga eller för all del pussla, är något som många verkar tycka svårt. och jag ska inte sticka under stol med att även jag hamnar där då och då. 

  1. skriv små lappar! jag älskar lappar i alla dess former. inköpslistor, önskelistor, namnlistor, ingredienslappar, favoritlistor, pussel-listor. you name it! att-göra-listor är enligt mig underskattade. många blir dock bara stressade av dem så smaken är som baken. nu är ju inte tanken att denna lilla lapp ska hänga framför ögonen på dig hela dagen. men bara genom att ha skrivit ner det som ska göras få du en kick av att vilja stryka eller bocka av sakerna, en efter en. just den känslan är otroligt trevlig :) kommer stressen och pressen krypande ändå - skrota lapparna! det ska vara roligt, inte ångestfyllt.
  2. belöna dig! när du klarat av din syssla, bockat av den på listan och lutat dig tillbaka, gör något lyxigt enbart för dig. vad det är spelar mindre roll, så länge du njuter av det. det kan vara allt från att umgås med småsyskonet, avnjuta en krispig klase vindruvor, ta en promenad med hunden, slösurfa på datorn till en påse godis, fika med nära och kära, se en film eller varför inte införskaffa ett nytt pussel ;)
    så tänk ut något som du älskar och unna dig själv det när du gjort det du har planerat.

    se till att unna dig något, kanske en smarrig glass på Smultronstället? :)
  3. att känna glädje och lycka är något som underlättar enormt när det kommer till saker som "måste göras". musik i alla dess former tar fram en oändlig mängd känslor hos oss. så sätt på musik som gör dig riktigt riktigt glad. någon som får lyckan i dig att sprudla. jag lovar dig, det kommer kännas mycket roligare. en del har dock svårt att koncentrera sig med musik, men det skadar ju inte att prova :)
  4. när vi har slutfört något som liksom legat över oss som vi ibland uttrycker det, infinner sig oftast en riktigt skön och angenäm känsla. ta vara på den känslan! du kanske suckar och känner trååååkiigt samtidigt som du slår upp skolboken. men du, vänd på steken! tänk istället då på hur skönt det kommer kännas efteråt. stolthet, lättnad och glädje är känslor alla tycker om så njuuut. uttrycket "stenen har fallit från bröstet" har helt klart en poäng.
  5. ha något att längta efter. att ha något att se fram emot är åtminstone för mig en bra morot. det peppar mig och gör mig riktigt avslappnad. du kan alltså njuta ännu mer av det roliga när du vet att du gjort klart något måste innan.
  6. jag har turen att vara morgonpigg vilket gör att jag kan utnyttja morgonen, även om jag har andra saker att göra under dagen. det underlättar enormt, då jag sedan har hela dagen framför mig. det är dessutom på morgonen som jag har allra mest energi. men likaväl där är vi alla olika. testa dig fram och lista ut vilken tid på dygnet du har som allra mest energi.
  7. peppa dig själv! tänk på hur himla bra du är. kom ihåg det; hur olika vi än är, hur olika vi än ser ut och vad vi än har varit med om i livet, vad vi sagt och gjort. det spelar ingen roll. för vet ni vad? fasen vad vi är bra allihopa!
  8. se till att sova ordentligt. sömn är vår allra bästa energi-samlar-syssla. så se till att få en lugn och skön natt med lagom antal sovtimmar. att vakna upp utvilad är en enorm skillnad :)

det var lite tips det :) jag hoppas det kan vara en hjälp på vägen om det någon gång skulle kännas trögt och omotiverande. men sen vill jag att ni ska komma ihåg en sak. det är inte hela världen om saker och ting skjuts upp en timme eller en dag. vissa stunder finns helt enkelt inte energin/orken/motivationen där och då är det bara att släppa det. observera dock att detta inte gäller skolarbete, där är det ju oftast en deadline, lite svårt att tumma och vara lattjolajban där ;)

ni får ha en fortsatt fin kväll!

(att jag sedan har välsignats med inte bara en otroligt vacker och underbar mamma, hon är dessutom mycket sprudlande och morgonpigg. kan jag bara tacka och bocka för. jag antar att en del av hennes energi-gener liksom hoppade över till mig. och jag är inte den som tjurar över en sådan gåva :)


Kommentarer
Postat av: Therese

Tackar och bockar för alla dina tips och råd. Ska ge dessa ett försök nu när jag har en tenta att fokusera på och sen något att längta till och se framemot: Kroatien ;)



Hoppas du har en bra dag! Här är det varmt och lite kvavt ute så jag vet knappt hur jag ska klä mig för att inte flytra bort ;P



2011-08-18 @ 12:49:50
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

2011-08-18 @ 12:50:40
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/
Postat av: Jonatan

Hej! Tack för alla bra tips:)Har själv bestämt mig för att komma i form nu:) Har börjat träna (springer varje dag innan frukost). Jag är klar vid ca 07.45 och min dag börjar kl 08.30. Det är härligt! Jag blev inspirerad av artisten Petter som hade massa träningsvideos på nätet.Kul! Jag vet själv att det är riktigt svårt att ta tag i träning på kvällen då man kanske är trött och det är annat som gäller plus att man inte har förlorat någon tid:) Det var mitt tips:)

2012-04-21 @ 12:27:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0