lussekatter.


tur att jag har världens bästa familj. efter min dipp ikväll blev jag överbjuden av min mamma att komma över och baka ut fina lussekatter som var på gång i köket. såhär kan ni göra för att få riktigt saftiga lussekatter :)

Lussekatter, cirka 30 stycken

100 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
250 gram kesella
2 gram saffran (2 påsar)
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
cirka 1,6 liter mjöl

1 ägg
russin

smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och låt vätskan bli 37 grader (fingervarmt unegär).
smula ner jästen i bakmaskinen/degbunken och häll över den ljumma mjölkvätskan.
rör om så allt löser sig ordentligt.
stöt saffran med en sockerbit så det mals ordentligt och all saffranssmak kommer ut.
tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
arbeta degen ordentligt med mer mjöl tills den släpper kanterna och den blir fin och smidig.
lägg över en handduk och låt jäsa cirka 30 minuter.
ta upp degen och knåda den smidig på bakbänken.
baka ut till lussekatter eller andra önskade former, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
låt jäsa under bakhandduk 30 minuter.
sätt ugnen på 225 grader.
pensla lussekatterna med uppvispat ägg, tryck ner russin i varje cirkelände och grädda i mitten av ugnen cirka 7-10 minuter.
låt svalna på galler under bakhandduk.
klarrt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0