mjuka pepparkaksrutor.


idag är min sista dag på avdelningen och det innebär att min VFU för denna termin är klar när jag slutat i eftermiddag :)

i och med det slängde jag igår ihop en finfin kaka som doftar jul lång väg. jag kan berätta en hemlis; sjukhuspersonal är omåttligt förtjusta i fika i all dess form och jag hoppas att även dessa ljuvliga rutor kommer gå hem i fikarummet.
inspiration till kakan fann jag i ett recept på matklubben.se, men jag hade inte alla ingredienser till den kakan och jag hade ingen lust att knata ut i ruskregnet för att handla i matbutiken. så det fick bli lite improvisation i köket.

och ojojoj vad lyckat det blev! kanterna blev sådär oemotståndligt knapriga och sega som jag älskar (jag är ju inte förtjust i mjuka kakor) och i mitten blev de alldeles lagom kladdiga men ändå så pass stabila att de efter ett par timmar i kylen fått en fin konsistens. jag anar nämligen att de står till sig fint under natten och därmed visar sig vara ännu smarrigare i morgon. jag kan dock tänka mig att det blir fasligt gott med ett gäng grovhackade mandlar i smeten - testa om ni har möjlighet :)

givetvis kunde jag inte hålla tassarna borta utan provsmakade en bit av den sega och knäckiga kanten (men det är ju ändå ett jobb som behöver göras; jag vill ju inte bjuda på något otäckt ;)
och hörrni, jag har bara en sak att säga:

TESTA TESTA!




(i det jag ändrat har jag skrivit ursprungsingredienser efteråt inom parentes)

Malins mjuka pepparkaksrutor, jag fick ut 20 stycken med mått 6x6 cm

3 dl mellanmjölk
1 dl keso
1 dl kvarg
(här var det 5 dl filmjölk istället, men jag kombinerade istället dessa 3 till en mängd av totalt 5 dl)
4 dl strösocker
1 dl råsocker
(här var det 5 dl strösocker, men lite råsocker ger en lite godare smak tycker jag)
5 dl dinkelmjöl
1 dl manitoba cream
(här var det 6 dl vetemjöl, men mitt var slut..?!)
1 msk kanel
2 tsk bikarbonat
2 tsk malda kryddnejlikor
1,5 tsk kardemumma
(här var det endast 1 tsk)
0,5 tsk malen ingefära
(fanns ej med i ursprungsreceptet, men däremot 1 tsk malen pomerans vilket jag inte hade hemma)
1 dl finriven morot
(fanns ej med i ursprungsreceptet, men däremot 3 msk glögg, vilket jag inte hade hemma. morot ger dock lite saftighet i kakan)
100 gram smält smör

sätt ugnen på 200 grader.
blanda samman mjölk, keso, kvarg, strösocker och råsocker.
tillsätt resten av ingredienserna efter hand, blanda allt väl.
häll smeten i en bakplåtspappersklädd liten långpanna (min hade ett innermått på 33x25cm).
grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter (kolla med en potatissticka eller tandpetare; det ska inte vara kladdigt på stickan när du drar upp den).
låt svalna och skär i önskade rutor.


smeten blandas samman.


och hälls sedan upp i en mindre långpanna klädd med bakplåtspapper.


efter cirka 30 minuter i ugnen, nu får den vila och svalna till.


rutor skäres ut i önskade storlekar.


får det lov att vara en rackare?


Kommentarer
Postat av: Sofie

sv:

1. Jag tycker inte smaken på äggula är den godaste helt enkelt, jag skulle aldrig äta ren kokt ägggula utan att typ må illa, ibland kan jag äta det tillsammans med äggvitan och ibland inte

2. Detta ägg var faktiskt kokt för länge så gulan var brun/grönaktig= smakar inte så gott att äta



Kram :)

Postat av: felicia

åå vad bra blogg du har! Älskar typ alla dina recept! :D

2012-03-13 @ 14:59:55
URL: http://heywhatscooking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0