grillkrydda på birdie.


mätt i maggen :) idag fick det bli både lite kallt och lite varmt. vädret spelar ju lite spratt med oss här i linköping. myycket moln, omkring 19 grader samt en finfin blåst som gör att jag kan hamna lite vartsomhelst när jag är ute och cyklar. hade jag haft en hatt hade jag tjoat "håll i hatten!". men nu har jag ju ingen hatt. en ugn har jag däremot och det är jag glad för. annars hade jag inte kunnat trolla fram denna finfina kvällsmat.


ugnsbakade kycklinglår, lättkokt broccoli, rosso samt en sås på rädisa, isberg, körsbärstomater, paprika + citronsaft, persillade och gräslök.


soltorkade tomater har under dagen inhandlats :)


knaprigt skinn, precis så som jag vill ha det :)

ja, och om ni själva skulle vilja knåpa ihop denna rätt så kan ni göra det.
men gör då gärna såhär:

sätt ugnen på 150 grader. plocka fram valfri mängd färska/tinade kycklinglår, förslagsvis så många som ni vill äta och orkar. plocka fram lika många vitlöksklyftor, det vill säga 1 st per kycklinglår. dela vitlöksklyftorna först på längen och sedan på bredden så att du får ut 4 delar av 1 klyfta. peta in dom under skinnet. krydda sedan låren med grillkrydda (recept på det finner ni nedan) runtomkring (rikligt, snåla icke). häll en skvätt vatten i botten på en ugnsform och lägg i låren med skinnsidan uppåt. skjuts in i mitten av ugnen ca 1 timme.

ja, hacka sallad och koka broccoli lagom mjuk förmodar jag att ni kan. rosso såsen finner ni som vanligt här, men jag antar att ni redan kan det receptet utantill vid det här laget ;)

Grillkrydda

1 msk hel svartpeppar, hacka den fint
1 msk paprikapulver
1 msk salt
1 tsk vitlökspulver
1 tsk timjan
1 tsk kummin
1 tsk rosmarin
0,5 tsk muskot
0,5 tsk cayennepeppar

bara att blanda samman allt.

jag lovar er, har ni en gång fixat ihop denna vill ni aldrig mer köpa butiksvarianten. de går verkligen inte att jämföra, smaken blir såå mycket bättre! den fungerar verkligen till allt. så himla god, håller sig länge länge och helt utan en massa konstiga tillsatser. självklart ska du lägga till och byta ut om det är något du saknar eller tycker känns knas. så kom igen nu och blanda blanda så du får en alldeles egen grillkrydda :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0