tallinn - en kryssningsfavorit!


i fredags bar det av mot sthlm. kryssning på g!
den här gången hade jag sällskap med mamma, elin och min svåger erik. efter lite försening med bussen upp ilade jag och mamma till incheckningen vid hamnen där elin och erik redan väntade.

efter att ha gått ombord, installerat oss i hytterna och bytt om stod en kvällsbuffé på menyn (ha ha bra ordvits där ;)
hos mig ligger buffér på färjor mig varmt om hjärtat så jag gillade det. dessutom är jag ju galen i fisk och skaldjur, vilket det fanns gott om på detta bord. de andra var väl måttligt nöjda, varken mer eller mindre tror jag.

men trevligt hade vi i varje fall och efter middagen inspekterade vi båten och under kvällen blev det lite barhäng och drink. trevligt!
natten dock var en ren och skär n i g h t m a r e. omg jag sov så dåligt. alla icke-nyktra människor utanför kunde lika gärna ha stått i vår hytt och hojtat, så pass lyhört var det. samtidigt började jag må lite dåligt, med en stor förkylning och svullen hals. jippie, haha. men 3 timmars sömn blev det ialla fall :)

på morgonen knallade vi ner till frukostbuffén som vi alla älskar; fil, youghurt, ägg, te, pålägg, frukter, grönsaker, juice, müsli med mera - allt som vi gillar, smarrigt alltså.


frukostdags! trött som en tok :)


morgonsol på mig och syrran.


haha glad?!


eftersom elin aldrig varit i tallinn tidigare var det roligt att visa de ställen som jag och mamma har som favoriter. högst upp på den listan står helt klart Olde Hansa - en restaurang helt i medeltidsanda med en inredning som tar en direkt till en annan tid. att menyn är varierande, maten är gudomlig & vällagad och personalen otroligt vänlig och serviceinriktad gör ju inte det hela till en sämre upplevelse :)
dessutom står de utanför och bjuder på nygjorda brända mandlar samt rostade mandlar med smak av bland annat vitlök och örter. just en påse med den sistnämnda smaken fick följa med mig hem - gott!



lunch på Olde Hansa.


kolla in stuket på alla detaljerna - härligt!


eriks lunch - en grymt god fisksallad. urtjusigt upplägg dessutom.


den salladsdressingen var såå god. vi försökte länge och väl att
luska ut "hemligheten" i den.


vi knallade runt ett par timmar till innan vi gick ombord igen. under kvällen hamnade vi på en helt makalös restaurang - Victoria Gourmet.
mamma och elin tog in varsin förrätt - krabbgratinerad kronärtskocka med grillade pilgrimsmusslor samt fasanfilé med rostad pärlök och creme brulé & gorgonzola.
innan varmrätten kom det in varsin iskall och härligt syrlig limesorbet - för att "nollställa" smaklökarna. häftigt!
till varmrätt valde jag kalventrecote med skysås, rostade rotsaker samt puré på aubergine & karljohansvamp. elin och mamma åt en stekt gös med pilgrimsmussla, potatiskaka & saffrans- och ostsås, medan erik valde en örtinbakad marulk med taglioni, vitvinssås & smörstekta grönsaker. dessert var det ingen som orkade ;)

resten av kvällen innehöll musik, kortspel, varsin drink samt besök på taxfreen. lyckligtvis blev den natten mycket mycket bättre (kan ha något att göra med öronpropparna vi införskaffade oss i tallinn under dagen ;)



menykik på Gourmet Victoria.


tjusigt med samma pose där ;)


ett gott försök att dölja hur sjuk jag faktiskt var.


min mat - kalventrecote. SÅ god!


finaste elin med en present <3 till mig: bailys caramel - gott!

morgondagen bestod efter en lång och god frukostbuffé mest av packning och bussresa hemåt. vi var hemma redan runt 13, vilket var såå skönt då jag vid denna tidpunkt var riktigt riktigt sjuk.
men vilken härlig resa det var- SÅ kul! och att det kommer göras om, det tvivlar jag inte en sekund på!


Kommentarer
Postat av: Remiyvonne

Great site and interesting informations. THX!

2011-08-01 @ 11:53:16
URL: http://remiyvonne.blognownow.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0