marinera mera.


jag fortsätter med mina födelsedagspresenter till erik, min svåger.
näst på tur är en grillmarinad. eftersom jag vet att han är riktigt förtjust i kött och även på grillat så kändes det helt rätt att ge bort en burk hemlagad marinad.
denna marinad är simpel att göra och passar de flesta sorters kött, men främst fläskkött, kyckling och nötkött. hållbarheten är hyffsat lång, men då den innehåller vitlök bör du lukta och smaka på den om den stått ett tag. i annat fall kan ju vitlökspulver användas istället för vitlöksklyftan.

Grillmarinad, ger en hyffsat stor burk

3 dl rapsolja
0,5 citron, saften av
3 msk soja, gärna Mr Chengs Mushroom Soy
1 msk vinäger
1 vitlöksklyfta, hackad, pressad, valet är upp till dig
1,5 msk hel svartpeppar, krossa (går antagligen finfint med redan mald)
1 msk chilipeppar
1 msk stark paprikapulver (men den "vanliga" ostarka funkar såklart alldeles utmärkt)
1-3 krm cayennepeppar (smaka av helt enkelt)
några varv med vitpepparkvarnen

blanda samtliga ingredienser.
häll upp i en burk, låt stå i kylen om den inte ska användas genast.
marinera köttet minst 30 minuter, gärna 5 timmar eller allra helst över natten.
släng på grillen, pensla gärna lite även under grillningen.
varsågod och ät :)


ingredienser. en salig blandning.



blanda blanda.


upphälld och klar för användning.

japp, så enkelt var det. så hädanefter skippar ni allt vad köpt marinad och grillolja heter, deal?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0