rubb och stubb.


sist ut av de hemgjorda presenterna jag stod för är en viltrub. det är en kryddblandning som gnids in i köttet innan det läggs på grillen. låt den gärna ligga någon timme med kryddblandningen, men kurrar det riktigt ordentligt i magen går det bra att lägga den direkt på grillen. kryddan fungerar som en marinad vilket gör att du inte behöver marinera i en vanlig marinad. se bara till att köttet är väl täckt med rubbet så att så mycket som möjligt av smakerna går in.

eftersom erik är en riktig sucker för viltkött gjorde jag en variant som passade just detta kött. självklart kan man ändra i receptet, dra bort och lägga till det man önskar.
är det exempelvis kyckling som ska grillas kan du ha i basilika och citronpeppar.
vankas det fläskkött till middag kan kanel och kryddpeppar passa fint.
är det istället nötkött så ha gärna i svartpeppar och spiskummin.
även fisk kan gnidas ín med en rub och passar ju koriander och fänkål alldeles ypperligt.
när det gäller kyckling som har kvar sitt skinn när det grillas (det blir ju såå härligt knaprigt och gott!) så peta in rub även under skinnet så även köttet tar smak och inte bara skinnet.

tänk bara på att ta bort enbären från ingredienserna om det inte är viltkött som ska grillas, då det ger en väldigt karaktäristisk smak som inte passar speciellt bra till annat än just viltkött.
testa dig fram och VÅGA. det kan egentligen inte bli fel, bara godare :) 

Svågerns viltrub

1 msk salt
1 msk enbär
1 msk råsocker eller farinsocker
2 tsk hel svartpeppar
2 tsk mald ingefära
2 tsk chilipulver
1 tsk rosmarin

mortla enbär, rosmarin och svartpeppar. (jag äger ingen mortel så jag la kryddorna i en påse och gick lös på hammaren, funkade finfint)
blanda samman med övriga kryddor.
häll upp i en burk.


ingredienser, alltså det du behöver.


fin när det lägger sig i lager :)


men det ska ju faktiskt blandas.

sådärja. nu var det bara att rubba på!



Kommentarer
Postat av: Therese

hittade till din blogg nu via en annan blogg och tycker din blogg är trevlig att läsa. Jag är själv student i en etta så det var ju roligt att hitta till en studentblogg :)

Du verkar vara en härlig person iaf!

Ha en trevlig kväll!

2011-05-01 @ 15:29:54
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/
Postat av: malinsetta

therese: vad glad jag blir! himla roligt att se åtminstone hur en av mina läsare ser ut :)

jag har ju inte haft den sådär jättelänge, men har alltid älskat att skriva så nu är jag fast!

blir ju lite nyfiken, hur ramlade du på min blogg?

ha en fin kväll du med!

2011-05-01 @ 17:46:03
URL: http://malinsetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0