lax med balsamicosås och smörstekta päron.


ja, det blev ju som sagt lax till lördagens middag. som vanligt är ni lite småblyga när det gäller tips och liknande ;) så jag tog helt enkelt saken i egna händer. päron är gott, varma frukter är galet och och lax är alltid gott. tillsammans med en balsamicobaserad sås finns det ingen större risk för en middagsflopp. 
såhär såg receptet ut.
 
Ugnsbakad lax med balsamico och päron


lax (gärna färsk), filéer eller som en hel sida

2,5 dl grädde
1 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
0,5 tsk soja
1 tsk oregano
0,5 msk majsstärkelse

0,5 dl pumpakärnor
2 päron

sätt ugnen på 225 grader.
blanda samman grädde, vinäger, fond, soja, oregano och majsstärkelse.
lägg laxen i en ugnssäker form och häll såsen över.
strö över pumpakärnor och baka i övre delen av ugnen ca 15 min (mitt tips är att inte bry sig så mycket om tiden, utan känna på den med en potatisstick/tandpetare då och då istället; gränsen mellan ljuvligt saftig och torr är närapå hårfin).
dela päronen i bitar, stek dem mjuka i en panna med smör och servera till laxen.
klarrt!


fina fisken redo för såsen.


päron steks lite mjuka i smör...


efter drygt 15 minuter i ugnen är det färdigt att servera.


kanske tillsammans med gratinerade duchessrosor?

och vad tycktes om denna variant på larre då?
jo men det var ju som förväntat alldeles ljuvligt! päronen så söta och varma tillsammans med en ljuvligt len lax och sen den smarriga såsen. riktgit gott. men nästa gång tror jag att jag skippar att toppa med pumpafrön. det kändes lite.. överflödigt (eller underligt?) tyckte jag. men ändå, gott!
detta kära vänner måste ni prova, kanske blir det en ny favorit? :) och ja, det blev faktiskt tabberas här hemma ;)

men nu undrar jag ju litegrann vad ni åt till middag denna lördag? :) (om ni nu vågar svara vill säga, jag håller en tumme ialla fall ;)


och så efterrätten.
en liten tjuvtitt.



receptet kommer upp imorgon - håll utkik! :)


Kommentarer
Postat av: Helena

Kul med en ny variant av lax. Ser gott ut!

2011-11-06 @ 00:03:54
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Tess

Mums! Har lagt ut scones-receptet nu ;)

2011-11-06 @ 11:43:10
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: malin

Mamma kom över för att bjuda på middag så rödingfileér med mandelpotatissallad och vitvinssås blev det :) Fick hos oss också alltså ;)

2011-11-06 @ 14:41:42
URL: http://enlitensmakbit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0