stuvade makaroner.


när jag tänker på min barndom och maten vi åt då är det främst stuvade makaroner som dyker upp. jag formligen älskade det och har nu i efterhand fått höra att jag inte alltför sällan fick just det på min tallrik - lycka!
min pappa gjorde världens godaste stuvade makaroner och jag tyckte inte någon annan kunde göra dom lika perfekt krämiga och goda (men jag vet att mamma minsann kan minst lika bra ♥).

denna rätt ligger mig därför otroligt varmt om hjärtat och fast det har gått en faslig mängd år sedan pappa (och mamma) stod i köket och lagade stuvade makaroner till mig, så är det fortfarande en hjärte-rätt.

nu äter jag inte pasta särskilt ofta, även om suget på just denna måltid dyker upp titt som tätt. idag kände jag dock att det var en sådan dag. en dag då en härligt krämig portion stuvade makaroner skulle landa framför mig. och för att få till den där perfekta krmigheten så har jag två knep.

men läs i receptet nedan så får ni också veta hemligheten bakom de mest perfekta stuvade makaronerna :)

(pssst, ni får har överseende med de sista bilderna - jag ville njuta av maten bums, när det ännu var krämigt och innan det riskerade att bli kallt ;)



Janssons Stuvade makaroner, lagom till 4 personer (jag som inte äter något till utan njuter enbart av de stuvade makaronerna halverar detta och får lätt i mig hela portionen)

1 liter mjölk
5 dl Kungsörnens Idealmakaroner
0,5 tsk salt

2 ägg
(när jag gör enbart till mig och därmed halverar detta recept tar jag även bara ett ägg :)

koka upp mjölken i en kastrull, gärna en teflonkastrull så det inte bränner fast.
häll i makaronerna och salt och låt koka upp.
låt puttra på svag värme under omrörning.
obs! det är viktigt att ni är kvar vid spisen och rör med jämna mellanrum under hela puttringstiden - det är delvis det som gör dem krämiga :)
det kan behövas lite mer mjölk under tiden om det börjar se alltför torrt ut.
efter cirka 20 minuter när makaronerna fått önskad konsistens (jag tycker dom är godast när de ännu har lite tuggmotstånd kvar - överkokta makaroner är uurk!) rör då ner äggen.
puttra ihop och ta sedan av från plattan, smaka av med peppar och ev. muskot.
servera genast, som dom är eller med valfritt tillbhör, som tex köttbullar.
klarrt!

(glöm inte hälla kallvatten i den tomma kastrullen sedan - då blir den enormt mycket lättare att diska)



hej makaronpaket :)


koka upp mjölken.


häll i makaronerna och från och med nu står jag vid spisen och rör om mina goingar tills de fått önskad konsistens.


efter cirka 20 minuter...


och nej, äggen ger inte någon konstig smak - det blir snarare dubbelt så gott! och dessutom krämigt :)


jag har alltid föredragit mina utan tillbehör. däremot ska min portion alltid röras ut med tomatpuré (som barn var det dock ketchup som gällde :)


smaklig hjärte-måltid :)


gudaars så gott det var. jag kan säga att efter en heldag med tentaplugg var det så efterlängtat, värmande och gott att få slå sig ner med en varm och djup tallrik full av barndomsnostalgisk smakglädje.
DET om något är vardagslyx :)

ALLTSÅ

- puttra på svag värme, det vill säga stormkoka inte!
- rör ständigt, men inte hysteriskt
- rör ner ägg när makaronerna puttrat ihop till önskvärd konsistens

lycka till! :)





Kommentarer
Postat av: Tess

Åh, mumsigt!

2011-11-22 @ 20:26:37
URL: http://theresiast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0