krämig blåbärspaj.


ja efter en viltskavspanna från himmelriket till middag borde det kanske ha varit nog. men som min morbror säger "njut aldrig med måtta". så tja, det kunde inte sluta på något annat sätt än att det hamnade en blåbärspaj i ugnen.

när denna togs ut funderades det en stund på om det blivit något fel. det såg nämligen en aaning kladdigt och.. allmänt ostadig ut.
men det hindrade inte mig från att smaka efter att den svalnat en (liten) stund. och jag säger då det. så otroligt krämig. så underbart god.

vad felet var? tja säg det. visserligen hamnade inget potatismjöl bland blåbären, men om det ska ses som ett misstag eller inte låter jag vara osagt. jag åt 3 portioner. det säger kanske en del?

Krämig blåbärspaj med smul

500 gram blåbär (vi använde frysta men har du färska är ju det alldeles utmärkt - grattis i så fall!)
1 msk socker

100 gram smör
1,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk solrosfrön


sätt ugnen på 225 grader.
fördela blåbär i en pajform och strö över socker.
blanda smör, mjöl, socker och solrosfrön i en bunke till ett fint smul.
strö smulet över bären och grädda mitt i ugnen tills den fått fin färg, ca 20-30 minuter.
låt svalna en aning så att pajen får tid att "landa".
servera med vaniljsås, vaniljglass, vispad grädde eller som jag bara precis så som den är.
njut och ät tills du blir lika blå om läpparna som olle blåbärsskogen.


finn 1 fel.


ute ur ugnen - utan några som helst fel. alldeles perfekt faktiskt.


här har jag och min hasse-pappa tagit för sig av pajen. sedärja. jag tror det blir ett godkänt.
äsch, lägg till ett "mycket väl" innan vettja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0