shrimp-paj nr 1!


räkor är ju väldigt väldigt gott, men kanske inte det första som dyker upp när det kommer till fyllning av matpajer. åtminstone inte hos mig. det känns knas på något sätt. men kanske är det just på grund av att det känns lite tokigt med räkor i en paj som gör att du blir förvånad när du smakar denna krämiga skapelse.

för detta mina vänner, detta har nog seglat in som en av mina klara favoriter när det kommer till just paj som varmrätt. så otroligt krämig, perfekt balans av salta räkor, mild keso och sting från chilin. det må låta underligt, men snälla ni testa. den är helt enkelt makalöst god!

Räkpaj

1 pajskal, till exempel denna

3 ägg
250 gram skalade räkor
1 burk keso naturell, á 500 gram
2 - 3 msk sweet chilisås
1 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
2 dl riven ost

sätt ugnen på 200 grader.
vipsa upp äggen med en gaffel, pressa/hacka vitlöken.
tillsätt keso, tomatpuré, vitlök, riven ost och räkor.
förgrädda pajskalet cirka 10 minuter.
häll fyllningen i pajskalet.
grädda i ungefär 30 minuter tills den får en fin gyllene färg.
låt svalna ett par minuter och servera sedan med en fräsch sallad.

originalreceptet hittade Emelie här.


det är serverat :)


min första tallrik ;) räkpajen ser ni längst upp till höger.

idag är det onsdag vilket betyder att det ikväll vankas ett riktigt fint program på tv. jag talar om Bonde söker fru. eller "Bonden" som vi kallar det ;)

helt klart mitt favoritprogram just nu. jag blir alldeles varm i hela kroppen när jag ser alla blyga, charmiga och nervösa bönder. dom ser så förväntansfulla ut att jag blir alldeles rörd! haha oj oj vad vi känner med dom allihopa. många tycker säkerligen att det är ett mycket fånigt program men faktum är att jag älskar det.
och nu blir jag ju nyfiken, vad tycker ni?

brukar ni kolla på Bonde söker fru? vad tycker ni om programmet? pinsamt eller charmigt?



Kommentarer
Postat av: Helena

Jag tycker att Bonde är ganska uttjatat nu. Det var kul första säsongen.

2011-09-22 @ 21:00:46
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0