kycklingpaj.


så har det blivit tisdag, vilket betyder att det är onsdag imorgon och då har halva veckan gått. helt galet vad tiden går snabbt nu. tänk snart står jag väl där mitt i all sommarskrud, med lyckan i kroppen, stolthet i hjärtat och tar emot min Sjuksköterskebrosch!

hm okej, det är en liiten bit kvar till dess, men någon gång kommer ju faktiskt den dagen. bara vetskapen om detta gör att jag blir alldeles pirrig - jag kommer vara så stolt över mig själv!
nog pratat om mig. nu är det dags att börja leverera lite smaskiga recept här, tycker ni inte? först ut av alla härligheter från 50 årsfesten är kycklingpajen som min syster, och tillika del 30 av 50 årskalaset,  Emelie hade bakat.

fylld med bland annat kyckling, krämig creme fraiche och purolök kan det ju bara bli en succé. så, se till att baka denna nu :) så kanske ni får lite kalaskänsla på köpet också!

Kycklingpaj

3 dl vetemjöl
125 g Arla smör
2 msk kallt vatten

2 st kycklingfiléer
1 bit purjolök
(ju mer desto godare)
1 röd paprika
2 dl Crème Fraiche Paprika & Chili
3 ägg
(jag skulle nog ha minskat på äggen för att få den lite mindre "stabil" och därmed lite krämigare, men det är ju en smaksak :)
2 dl riven ost

blanda samman mjöl och smör, tillsätt vattnet.
tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.
nagga pajskalet och låt vila i kyl ca 30 minuter (om du är riktigt hungrig kan du skippa det. vilandet i kylen alltså, inte naggandet).
sätt ugnen på 200 grader.
skär kycklingen i mindre bitar och strimla purjolöken. 
stek kycklingen i en stekpanna, salta och peppra.
tillsätt purjolöken och låt den fräsa med.
förgrädda pajskalet ca 10 minuter. 
tärna eller strimla paprikan.
blanda kyckling, purjolök, paprika, crème fraiche, ägg och hälften av osten.
häll blandningen i pajskalet och strö över resten av osten.
grädda i nedre delen av ugnen 35-40 minuter.
färdigt att servera :)


receptet hittade Emelie här.


krispigt pajskal, krämig fyllning. 


serverad, längst ner till höger - muuums!

det här med matpajer verkar vara lite delat läger. antingen avskys det eller så älskas det. jag tycker det är riktigt smaskigt. och himla smidigt. i med det du tycker om, det som blev kvar från veckans tidigare middagar eller kanske en kylskåpsrensning?

fyll skalet (varför köpa färdigt pajskal när det är barnsligt simpelt att knåpa ihop en egen? jag har lite svårt att förstå det. mycket godare dessutom!) strö eventuellt över lite ost (någon liten stump som ligger i kylen eller kanske den bit du rev ner på rivjärnet och frös in?) och så skjuts in i ugnen. servera med en krispig sallad och middagen är klar. underbart!

vad tycker ni om matpajer? hiss eller diss? flipp eller flopp?



Kommentarer
Postat av: Parmida

Kyckling paj, sjukt mumsigt! Provat taco paj? ännu mumsigare! ;)



HISS FÖR TACOPAJ!!



sv: ka man inte blir.. fast jodu! Se på mig bara!

och smulpaj är gott..dock inte med salt. ;)

2011-09-21 @ 00:14:44
URL: http://crazybarn.blogg.se/
Postat av: Therese

Matpajer är en underskattad rätt.. Jag menar du kan ha nästan vad som helst i och så som du skriver perfekt att göra en rensning på det man har hemma och slänga i ;)

Tacopaj och grekisk kycklingpaj hör till favoriterna hos mig :) men skink & brocolipaj är inte helt fel det heller.. eller varför inte lax och spenatpaj?? Finns ju hur många som helst som är fasligt goda...

Ha en fin dag!

2011-09-21 @ 13:08:09
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0