en fin vårpaj.


min mamma är inte bara min hjälte och den finaste mamman på denna jord, hon är även en hejare i köket.
om jag bara hade plats nog att nämna alla fantastiskt goda middagar och måltider hon lagat och som jag och mina systrar har fått lyckan att äta.

här kommer ialla fall en riktigt god, fräsch och vårig paj som hon i veckan slängde ihop av diverse påskrester från kylen.
resultatet? gudagott ♥


Vårig paj med rökt lax, spenat & sparris

150 gram smör
3 dl mjöl
1 msk iskallt vatten

200 gram varmrökt lax
100 gram bladspenat, färsk eller fryst som tinats

3 ägg
3 dl mjölk
salt, pepparmix

8 gröna sparrisar

eventuellt lite riven mozarella

sätt ugnen på 225 grader.
blanda smör, mjöl och vatten till en deg.
tryck ut i en pajform och grädda i 10 minuter.
vispa ihop ägg och mjölk, salta och peppra.
krama ur vätskan ur spenaten om du använder fryst som tinats.
dela laxen i mindre bitar.
fördela lax och bladspenat i pajskalet och häll över äggstanningen.
lägg på sparris i ett hjulmöster in mot mitten.
riv ev över lite riven mozarella eller någon annan ost. 
grädda mitt i ugnen tills pajen stannat och fått en gyllene färg, cirka 30 minuter.
servera gärna med en krispig sallad på exempelvis blandade blad, rödpaprika, rädisa & päron.
klarrt!



bladspenat tillsammans med lax är en riktig höjdare!



Kommentarer
Postat av: k a r i n

Sv: Ska testa dem så fort jag ätit upp mitt lager jag har hemma. Tror jag slår alla rekord i hur många äpplen man kan få in i ett kylskåp ;)



Jag tycker att jorden är jättetorr hela tiden. Så jag vattnar dem nästan varje dag.. De utsätts inte för solljus heller. Så det är konstigt. Min nya söta rosa har redan vissnat.. till och med alla knoppar som skulle slå ut har dött. Är det svårt att ta sticklingar? :)

2012-04-19 @ 16:08:50
URL: http://raindance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0