återigen en flygande fågel.


lördag vilket förutom lördagsmys så här års innebär melodifestival! andra chansen ikväl och jag måste erkänna att jag varje lördagsmorgon vaknar med en lite pirrig mage. inte för att själva festivalen är sådär störtbra som den var förr, men det är ändå något speciellt med en melodifestivalskväll.

denna kväll har jag haft sällskap med både mamma, hassepappa och min ena syster och hennes man. innan festivalen åt vi middag. en riktigt god rätt som dessutom
jag har skrivit om den förut och även lagt ut recept på hur vi tillagar den, men jag tänkte ändå köra en repris. det var torts allt en del förändringar i kvällens variant.
så, för andra gången ger jag er:

Flygande Jakob, 6 personer

2 grillade kycklingar
4 dl creme fraiche
4 dl creme fraiche paprika chili
2 msk hot sweet chilisås
2-3 bananer
curry
1 paket bacon
salta jordnötter eller cashewnötter

sätt ugnen på 225 grader.
bena ur kyckling, lägg köttet delat i mindre bitar i en ugnsform.
rör ihop creme fraiche, creme fraiche paprika chili och sweet chilisås, smaka av.
fördela röran över kycklingen.
skiva banan och lägg ut över röran.
pudra lite curry över bananerna.
stek bacon i mindre bitar, låt rinna av på hushållspapper. 
strö över nötter och in i ugnen 15-20 minuter, eller tills rätten är alldeles varm och fått lite gyllene yta.
servera med valfria tillbehör, exempelvis en krispig sallad och något matgryn.
klarrt!


kycklingarna är urbenade och köttet fördelat i formen i mindre bitar.


röran är på.


banan + curry.


bacon + salta jordnötter - in i ugnen.


färdigt att servera :)


efter varmrätten serverades denna fina skapelse - visst ser den ljuvlig ut? :)


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Oh myyy va gott det där såg ut!



Sv: Hur går det för dig? Och hur lyckades du fixa det på egen hand?



Som du säger så vore det nog klokt att boka tid hos en läkare. Bara för att checka läget och inte behöva gå och oroa sig. När du gjorde det, vem vände du dig till då ? Vårdcentralen eller en äs-klinik? :)



Tack för en hjälpande kommentar. KRAM

2012-03-04 @ 11:13:50
URL: http://vagenupp.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Sv: Va kul att du läser till sjuksköterska. Har i hela mitt liv velat bli dietist, så det är vad det lutar åt att jag ska läsa till :)



Varför har du valt att utesluta nästan alla kolhydrater? Alla har så förbaskat mycket åsikter och tankar kring det där. Haha.



Mamma och pappa vet ju hur läget ligger till lixom. Vi har delmål och de är till viss del med under "utvecklingen". Så de märker om jag väljer att äta mer än vanligt eller "utöver" det vanliga. Dom försöker peppa mig till max! :)



Jag har också otroligt svårt att äta en rejäl lunch. Det är också något jag verkligen måste bättra. Men jag har i hela mitt liv haft problem med att få i mig just lunchen. I en normal persons fall så kanske inte det spelar så stor roll. Men för mig som är i detta läget så är det otroligt viktigt att försöka bättra på det!



Hoppas att du har haft en bra Söndag. KRAM



2012-03-04 @ 18:20:52
URL: http://vagenupp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0