lax med thai red currysås.

 
min dag har varit bra. den startade klockan 8.15 med föreläsning om cancer. mindre upplyftande.
ganska intressant ändå. det är verkligen en fruktansvärd sjukdom. måtte dom finna ett botemedel. 
 
jag svängde förbi hemma hos mamma för en kopp te innan jag knatade ner till stan för att kika litegrann och banne mig om jag faktiskt inte kom hem med lite nytt. det var inte igår! :)
är det inte konstigt det där; när något nytt har anlänt i ens garderob/byrå så är det i princip enbart det som gäller de kommande dagarna. som om alla ens tidigare kläder har glömts bort i samma stund som den där nya kläden hamnade i påsen. 
ungefär som små barn som alltid vill sova med sin nya leksak första natten ;)
 
nog pratat om vardagstankar! det var ju inte det jag hade tänkt skriva om nu utan om något nytt som jag lagade till i köket ikväll. lax är ju alltid så himla gott och här kommer ett nytt och fasligt enkelt recept på just den rosa firren.
 
 
Lax med thai red currysås
 
1 burk strimlade bambuskott, 227 gram
1 liten purjolök eller 0,5 stor
1 burk thai red currysås, Blue Dragon 370 gram 
1 dl grädde
1 tsk salt
laxfiléer
 
strimla purjon och fräs i en panna tillsammans med bambuskott.
rör i thai red currysåsen och grädden, tillsätt saltet.
låt det koka ihop.
skär under tiden läxen i kuber och lägg dem i pannan med såsen.
se till att de täcks helt med rör inte runt för mycket; risken finns att laxen faller i sär och då får en gegga av alltihop.
låt laxen ligga och småputtra tills den är klar, cirka 5 minuter.
servera tillsammans med valfria tillbehör, exempelvis kokta/stekta nudlar.
klarrt!
 
purjo och bambuskott fräser ihop i stekpannan.
 
såsen åker i och blandas med fräst purjo och bambuskott.
 
det får puttra ihop medan du ger dig på fisken.
 
färsk lax går inte av för hackor. här i kuber, redo att tillagas.
 
och ner i pannan :)
 
låt puttra tills laxen är klar, det tar bara ett par minuter.
 
färdigt att avnjutas! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0