louise's lax- och kräftgryta.


idag är det fredag för mig :D jippie!
för nu har jag ett kvällspass kvar sedan är jag ledig måndag och tisdag. skönt skönt skönt.
i fredags kväll (den verkliga fredagen alltså) plingade det på min dörr och louise sprudlade in!



med sig hade hon en blomma till mig. åh jag blir så glad av såna där småsaker. tulpanvasen vi hittade kanske inte passade sådär jäättebra till just denna blomma dock ;) eller vad säger ni?



jag har lite myskläder-på-regel hemma hos mig om kvällarna, speciellt under helgerna. det liksom bara är så. så om någon vill komma på film/matlagningskväll är det inte ett dugg skämmigt att stiga på med mjukisbyxor och skönaste slappartröjan. det hör liksom till.

klädvalstemat åt sidan - det var ju faktiskt mat vi skulle laga också innan Idol började. med sig hade hon inte bara en blomma utan en väska full med ingredienser till rätten vi skulle svänga ihop.
och upp ur väsken plockade hon:

vitt matlagningsvin, lax, morötter, kräftstjärtar, potatis, purjolök, grädde, timjan & fiskbuljong.

och vad kan det då bli av allt det goda? jo, nämligen detta.

Louise's Laxgryta, 2 personer

1 liter fiskbuljong
3 morötter
2 stora potatisar
2,5 dl vitt matlagningsvin
(vilket jag inte uppfattade så jag var gladeligen nära på att hälla i hela flaskan ;)
2,5 dl grädde
1 stor purjolök
timjan, citronpeppar, salt, peppar
2 laxfiléer
kräftstjärtar

koka upp buljongen.
skär morötter och potatis i önskad storlek (vi tärnade dom ganska grovt).
ha i rotsakerna i buljongen och småkoka tills de mjuknat en aning.
halvera och skölj purjolöken, strimla den i cm-stora bitar.
tillsätt vin, grädde, purjolök, lax och kryddor i grytan.
låt puttra tills laxen blivit lagom klar, ca 10 minuter.
lägg kräftstjärtar i botten på tallriken, lägg upp grytan och toppa med ytterligare kräftstjärtar.
klaaart!


gott gott gott!

med ett udssin värmeljus och varsin tallrik i handen satt vi sedan i soffan och ikade på kvartsfinalen av Idol. en alldeles utomordentlig fredagskväll om ni frågar mig :)

och snäll som hon är lämnade hon mig allt det som fanns kvar av grytan, så med en del kompletterande (bland annat ugnsinbakad lax och mitt rotfruktsmos som ni båda kan se här) från min kyl är det ikväll jag som har den finaste och godaste middagen på avdelningen. ingen färdig Findus-portion här inte :)

hur gör ni med mat på jobb/utbildning? köper ni färdigt eller gör ni som jag fixar egna smarriga matlådor?



nu ska jag lyssna på Melodikrysset som jag ju missade igår :)



Kommentarer
Postat av: Helena

Visst blir man glad över de här extra små överraskningarna! Gullig kompis du har.Lax grytan åter riktig mumsig. Ha en skön ledighet sen!

2011-10-02 @ 12:03:47
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Malin

Hittade hit vi Perfekta prinsessan Pernilla där du skrivit under Malin ifrån Linköping, haha, det är ju liksom jag oxå så jag skrev under hos henne med samma sak, förvirrande? Kanske ;-)

Vi gör alltid matlådor, jag lagar extra på kvällarna så det räcker till dagen efter som lunch, gott, billigt och smidigt.

Kram från Malin i Linköping ;-)

2011-10-03 @ 10:30:15
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0